آخرین اخبار
17:46:14 - یکشنبه 2 اکتبر 2016
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
على اصغر يوسف نژاد عضو هيئت رئيسه مجلس :
انتقاد از نظارت‌ ضعیف بر عملکرد شوراها/ ورود به مسائل‌سیاسی مدیران‌شهری را از انجام‌ وظایف دور کرده‌ است
عضو هیات‌رئیسه مجلس ضمن انتقاد از نظارت‌ضعیف بر عملکرد اعضای‌شوراها، گفت: اکثر مشکلات به دلیل ورود مدیران شهری به مسائل سیاسی است که آنها را از انجام وظایف خود دور ساخته‌است.

على اصغر یوسف نژاد در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در چهار دوره سپری شده از معدل مناسبی برخوردارند، هرچند در برخی از شوراها نواقص، اختلافات و تخلفاتی شکل گرفته است، امروزه چندصد هزار نفر در شوراهای اسلامی شهر و روستا فعال هستند که تخلفات تعداد انگشت‌شماری از این افراد همانند تخلف در برخی از دستگاه‌های دولتی طبیعی است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بروز تخلفات در بین تعداد محدودی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نباید به کل شوراهای اسلامی شهر و روستا تسری داده شود و این موضوع دلیلی بر عدم موفقیت آنها نیست.

وی با یادآوری موفقیت شوراهای اسلامی و شهرداری شهر ساری، افزود: عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا در مجموع مثبت است، شوراها و شهرداری ها با حجم گردش مالی و فعالیت عمرانی خود با دولت برابری می‌کنند، اما با این حال شیوه فعالیت آنها نیازمند اصلاحات و در برخی موارد آموزش است، کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز بازنگری در قانون مربوط به شوراها را در دستور قرار خواهد داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در واکنش به پیشنهادات برخی از افراد مبنی بر ضرورت اصلاح قانون مربوط به انتخابات شوراها و تاکید بر ورود افراد متخصص به شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: این پیشنهاد نیازمند کار کارشناسی لازم است، در حقیقت تعریف افراد متخصص در شوراها باید روشن شود، نمی‌توان از ورود تخصص‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، روانشناسی، عمرانی، صنعتی، علوم اجتماعی، علوم اداری و غیره به شوراهای اسلامی شهر و روستا جلوگیری کرد.

یوسف‌نژاد ادامه داد: شورا و شهرداری تلفیقی از افراد و تخصص‌های مختلف است چراکه برای مدیریت شهری به رشته‌ها و سوابق مختلف نیاز است، بنابراین برای تعریف ورود تخصصی افراد به شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به شکل جزئی و دقیق پیشنهادات بررسی شود چراکه مشکل شوراهای اسلامی شهر ور وستا عدم فیلترگذاری برای ورود افراد متخصص نیست.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی در شوراهای اسلامی شهر و روستا عدم نظارت دقیق بر عملکرد آنهاست، گفت: جنبه نظارت بر شوراها ضعیف است، متاسفانه شوراها تا حدود بسیاری سیاسی هستند و خیلی از افراد با ورود به شورا قصد رسیدن به جایگاه‌ها و مجامع بالادستی چون مجلس شورای اسلامی را دارند البته اگر این مسیر به شکل منطقی و با هدف ساماندهی و بهبود شرایط باشد ایرادی بر آن نیست اما متاسفانه به این شکل نیست.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در ادامه نحوه انتخاب شهرداران را یادآور شد وگفت: نحوه انتخاب شهرداران نیز از دیگر مواردی است که در راستای انجام اصلاحات قانون مربوط به شوراها و انتخاب شهرداران مطرح شده اما این اقدام در شرایط عملی نیز باید سنجیده شود و در مجامع تخصصی مورد بررسی قرار گیرد، متاسفانه اکثر مشکلات به دلیل ورود مسائل سیاسی و جناحی در کارهای تخصصی مثل شورا و شهرداری است که سبب شده آنها از انجام وظایف خود دور شوند./