آخرین اخبار
7:40:53 - یکشنبه 16 آگوست 2015
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تحلیلی بر وضعیت کاندیداهای انتخابات مجلس آینده در ساری:
از بی میلی به نمایندگان فعلی تا حضور گسترده اصلاحات
از آنجا که ترکیب احتمالی نامزدهای انتخابات مجلس دهم در مازندران تقریبا مشخص شده و شخصیت های اصلی و تاثیر گذار وارد میدان شده اند، سرویس سیاسی وارش نیوز بر آن شد تا سلسله گزارش هایی را از وضعیت انتخاباتی در حوزه های مختلف مازندران به دست بدهد تا مخاطبان با دیدی روشن تر به استقبال انتخابات مجلس دهم بروند.از این سلسله گزارش ها شرق استان و همچنین ساری و قائمشهر به عنوان شهرستان های مرکزی مازندران باقی مانده بود که پس از مشخص شدن ترکیب اصلی ساری این بار به سراغ مرکز استان مازندران آمده ایم.

وارش نیوز:وقتی از فردای انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین سکاندار قوه مجریه در ایران بحث انتخابات مجلس دهم شروع شد نباید بر کسانی که از آغاز سالجاری فعالیت انتخاباتی خود را به صورت جدی آغاز کرده اند خرده گرفت.

امسال را باید به جد سال انتخابات نامید چرا که با توجه به تفاهم به دست آمده در لوزان سوئیس و احتمال بالای توافق در تیرماه سالجاری و عملکرد مثبت روحانی در حوزه اجتماعی و فرهنگی از جمله بازگشایی خانه سینمایی و تلاش های بی دریغ برای ورود زنان به ورزشگاه ها باید تقریبا انتخاب مجدد وی را قطعی دانست.

اما روحانی بیشترین نگرانی اش از بهارستان است، جایی که بیشترین تذکر و بازخواست تاریخ را از این دولت کرده است و آنقدر مخالف در آن هست که بتواند بر خلاف نظر لاریجانی،  رضا فرجی دانا را به خانه بفرستد و حتی به رحمانی فضلی کارت زرد نشان دهد.

سهم مازندران از این مجلس با ساز ناکوک 12  نماینده است که 3 تن از آنها( دامادی از ساری، شریعت نژاد از رامسر و حسینی از قائمشهر ) کاملا با دولت همسو هستند و سه تن دیگر ( مقیمی از بهشهر و نکا، فیاضی از نور و محمودآباد و علیپور از قائمشهر) با دولت میانه چندان خوبی ندارند و در این وسط 6 نماینده دیگر تقریبا بی غرض هستند و سعی شان این است که با توجه به واکنش های حوزه انتخابیه و شرایط سیاسی با دولت روبرو شوند.

از آنجا که ترکیب احتمالی نامزدهای انتخابات مجلس دهم در مازندران تقریبا مشخص شده و شخصیت های اصلی و تاثیر گذار وارد میدان شده اند.

در نخستین گزارش از این مجموعه شهرستان بابل را انتخاب کردیم، سپس به سراغ آمل و بعد از آن نور و محمود آباد را برگزیدیم، همچنین در گزارش جامع به بررسی  وضعیت کاندیداهای مجلس دهم در غرب مازندران پرداختیم، از این سلسله گزارش ها شرق استان و همچنین ساری و قائمشهر به عنوان شهرستان های مرکزی مازندران باقی مانده بود که پس از مشخص شدن ترکیب اصلی ساری این بار به سراغ مرکز استان مازندران آمده ایم.

اگرچه ناظران معتقدند سخت ترین انتخابات مجلس در مازندران در حوزه قائمشهر، سوادکوه جویبار و سیمرغ خواهد بود اما خط و نشان کشیدن اصولگرایان و اصلاح طلبان در مرکز استان نیز بازار انتخابات را در ساری داغ کرده است.

هم اکنون بیش از 15 نفر به صورت جدی حضور خود را در رقابتی های انتخاباتی اعلام کرده اند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

سیدرمضان شجاعی کیاسری

پسرعموی نماینده فقید ساری حجت الاسلام سیدحسن شجاعی ،دو دوره پیاپی در مجالس هشتم و نهم مردم مازندران را در بهارستان نمایندگی کرده است. این نماینده زیرک ساروی متولد سال 1344 در روستای کیاسر آن روزها و شهر کیاسر فعلی است.

شجاعی حقوق و شرق شناسی و تحصیلات حوزوی را  تا رسائل و مکاسب خوانده است.

از مهمترین مسئولیت های وی در دو دوره نمایندگی اش می توان به نایب رییسی شورای نظارت بر صدا و سیما ,نمایندگی رییس مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی,نائب رییسی کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم و سخنگو و عضو هیئت موسس سه نفره فراکسیون رهروان ولایت اشاره کرد.

شجاعی پیش از حضور در پارلمان، ریاست صدا و سیما مازندران را به عهده داشت و از همان زمان تا به حال رابطه  بسیار نزدیک با علی لاریجانی  ــ رئیس مجلس  و لیدر اکثریت اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی  ــ دارد.

شجاعی رابطه ای بسیار نزدیک با علی کردان؛ وزیر ساروی برکنار شده احمدی نژاد داشت که این رابطه پس از درگذشت وی همچنان با خانواده و همفکران کردان ادامه دارد. به علاوه اینکه شجاعی برخلاف محمد دامادی دیگر نماینده ساری در مجلس نهم رابطه بسیار نزدیکی با مهدی عبوری؛ شهردار مشهور و پرطرفدار ساری دارد.

شجاعی از جمله نمایندگانی است که بسیار به زیرکی و انتخاب های عاقلانه سیاسی مشهور است.

شجاعی موفق نشده است اکثر وعد ه هایش را عملی کند. از آن جمله می توان به ناتمام ماندن پروژه مجموعه فرهنگی مرحوم کردان در ساری، نیمه کاره ماندن سرو سامان دادن به جاده های فرح آباد و کیاسر و همچنین ایجاد شرایط مناسب با همکاری دولت برای استقرار صنایع بزرگ و اشتغال در ساری اشاره کرد.

همچنین ساروی ها پس از تلاش وی برای جدا کردن میاندورد از ساری دل خوشی از او ندارند و انتظار می رود با توجه به عملکرد خنثی اش در حوزه انتخابیه با ریزش آرا مواجه شده باشد. هرچند او و یوسفیان ملا را باید موفق ترین نمایندگان مازندران در عرصه سیاست ملی دانست.

شانس انتخاب: متوسط تا خوب

میزان رضایت عمومی: کم

تمایل سیاسی: اصولگرای میانه رو

محمد دامادی

محمددامادی فرزند عزت الله دامادی است که از زمان شهرداری اش نزد مردم ساری محبوبیت یافت. عزت‌الله دامادی در دوره های سوم و چهارم نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی بوده است و نکته جالب در انتخابات مجلس نهم تکرار زوج شجاعی و دامادی بود که یکی فرزند و دیگری پسرعموی نمایندگان قبلی بودند.

وی متولد 1358 در ساری است. وی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- سازه خود را از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اخذ کرد و پس از آن توانست با رای بالایی وارد شورای شهر ساری شود. حضور در این شورا درواقع سکوی پرتاب او به سمت صندلی های سبز بهارستان بود.

وی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است و نایب رئیسی مجمع مشورتی کمیسیون‌های فرهنگی کل کشور را هم در کارنامه خود دارد.

او نیز همچون دیگر نماینده ساری نتوانست به وعده های انتخاباتی خود عمل کند. دامادی در انتخابات ریاست جمهوری رسما از محمدباقر قالیباف حمایت کرد و وی را شانس نخست ریاست برقوه مجریه می دانست اما پس از انتخاب حسن روحانی در چرخشی سیاسی به سمت وی متمایل شد و تا به حال نیز از جمله نمایندگان حامی دولت در مجلس به شمار می آید.

از دامادی به عنوان چهره ای نزدیک به موتلفه اسلامی نام برده می شود و رقبایش عدم موفقیت او در مجلس نهم و تجربه اندکش را به عنوان ادله ای برای پیش بینی شکست وی در انتخابات مجلس دهم می دانند.

او هم اکنون از رای متزلزلی در ساری و میاندرود برخوردار است و باید تا ماه های پایانی تبلیغاتی انتخاباتی منتظر ماند و واکنش های مردمی را دید.

شانس انتخاب:متوسط

میزان رضایت عمومی: متوسط

تمایل سیاسی: اصولگرای میانه رو

علی اصغر یوسف نژاد

یوسف نژاد بالاترین شانس را در میان اصلاح طلبان ساری برای ورود به پارلمان دارد. وی متولد 1338 در سورک است که حالا در قالب شهرستانی مستقل به اسم میاندرود شناخته می شود. وی پیشتر نیز در دوره های پنجم و هشتم،  نمایندگی مردم ساری در مجلس را به عهده داشته است. محبوبیت او درمیان میاندرودی ها بسیار بالا است اما ساروی ها در دوره قبل به خاطر حمایت او از جداسازی میاندرورد از ساری و بدل شدن ساری به عنوان تنها مرکز استان که فرودگاه ندارد،؛ به وی روی خوش نشان ندادند.

وی در مهر ماه سال ۱۳۹۲ و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان معاون پارلمانی وزیر اقتصاد منصوب شد. یوسف نژاد شهرداری ساری را نیز در کارنامه خود دارد و در انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کرد و به همین خاطر نیز به عنوان معاونت وزیر رسید.

ساروی ها خاطره تلخی جز جدایی میاندرود از ساری از یوسف نژاد ندارند و بسیاری معتقدند که وی یکی از شانس های اصلی ساری است.

شنیده ها حکایت از آن دارد که یکی از کاندیداهای ساری به نام “عادل روحی” که حقوقدان و از اهالی رسانه است قرار است به نفع یوسف نژاد از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کند هرچند تا پیش از تائید صلاحیت ها هرگونه کناره گیری یک نمایش بیشتر نخواهد بود.

بسیاری معتقدند درصورتیکه روحانی موفق به پیروزی در میدان اقتصاد داخلی شود یوسف نژاد به واسطه نزدیکی به دولت بی شک وارد پارلمان خواهد شد.

شانس انتخاب:بالا

میزان رضایت عمومی: بالا/ بستگی به عملکرد اقتصادی دولت دارد

تمایل سیاسی: اصلاح طلب

هادی ابراهیمی کیاپی

هادي ابراهيمي،صاحب امتياز نشريه اصولگراي صبح مازندران از جمله جوانترین مدیران احمدی نژاد بود که موفق شد عنوان جوانترین معاون سیاسی ـ امنیتی تاریخ استانداری مازندران را به نام خود ثبت کند.

وی که کارش را از گویندگی در صدا و سیمای مرکز مازندران شروع کرده بود، به سرعت پله های ترقی را طی کرد و با حمایت جدی از محمود احمدی نژاد در جریان مبارزات انتخاباتی سال 84 مورد حمایت دولت قرار گرفت.

پس از آنکه احمدی نژاد سوگند ریاست جمهوری یاد کرد هادی ابراهیمی نیز عزمش را برای ترقی جزم کرده بود.

هادی ابراهیمی متولد روستای کیاپی در ساری است و فارغ التحصیل مقطع دکترای علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. وی نخستین بار به عنوان مدیر رادیوی مازندران فعالیتش را آغاز کرد و پس از آن مديریت  گروه سياسی و معاونت سياسی صدا و سيماي مازندران را عهده دار شد. فعالیت جدی سیاسی وی اما از فرمانداری تنکابن آغاز شد و به مهمترین معاونت استانداری مازندران ختم گردید. وی همچنین در دوره ای مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران را که امکنون در اختیار جاودانی اصلاح طلب است به عهده داشت.مدیریت در فرمانداری تنکابن و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بر تجربه ابراهیمی افزود.

هرچند که او در آغاز فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود بسیار تندرو بود اما آرام آرام به میانه روی رسید و در اواخر معاونتش در استاندری حتی توانسته بود نظر برخی از اصلاح طلبان را نیز جلب کند.

او هرچند هنوز کاملا وارد فاز انتخاباتی نشده است امابه تازگی در اظهاراتی در جمعی محدودی از اصحاب رسانه از تقاضاهای فراوان برای ورودش سخن گفت. اظهاراتی که هرچند هیچ مستندی برای اثبات آنها در دست نیست اما حداقل نشان می دهد که او قصد آمدن دارد و شاید اندکی ناز می کند.

ابراهیمی می توانست از شانس متوسطی برای انتخاب برخوردار باشد اما با توجه به نظر منفی مردم مازندران، به خصوص ساروی ها به دولت احمدی نژاد، از محوبیت تمام مدیران منتسب به آن دوره کاسته شده است.

شانس انتخاب:متوسط

میزان رضایت عمومی:کم

تمایل سیاسی: اصولگرا

منصورعلی زارعی

منصورعلی زارعی فرماندار اسبق ساری و عضو شورای فرماندهی سپاه مازندران است. وی از جمله اصولگرایان تندرو به شمار می آید که در انتخابات مجلس نهم شانس ورود به پارلمان را داشت اما با اختلاف اندکی از راهیابی به مجلس باز ماند و اعتراض اش نیز راه به جایی نبرد.

وی در خانواده ای مذهبی در روستای کیاپی در ساری به دنیا آمد  و از این جهت هم روستایی هادی ابراهیم به شمار می آید و این خود جالب است که روستایی کوچک دو کاندیدا را برای انتخابات مجلس معرفی کرده که هر دو نیز به طیف اصولگرایان تندرو تعلق دارند.وی سابقه بیش از 5 سال حضور در جنگ تحمیلی را دارد و فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی ار دانشگاه گیلان است.

عضویت در شورای فرماندهی سپاه گیلان از سال 73 تا 79، عضو شورای فرماندهی مازندران در سال 79، ورود به وزارت کشور در سال 84، مشاور استاندار وقت مازندران (شفقت)، مدیر کل بازرسی استانداری، ورود به فرمانداری شهرستان ساری به مدت 6 سال از مهم‌ترین سوابق اجرایی زارعی است.

وی چندی پیش از مدیرکلی بنیاد حفظ دفاع از ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران استعفا داد و در تیرماه سال 94 رسما وارد فعالیت های انتخاباتی شد.

بسیاری شانس وی را برای ورود  به مجلس اندک می دانند اما او از رای بالایی در بدنه سپاه و بسیج مازندران برخوردارد است. مواضع وی عموما تند و متعلق به شیوه اقتصادی محافظه کار است که  می توان یارانه ها و حمایت های دولتی را از اصول آن دانست.

شانس انتخاب:متوسط

میزان رضایت عمومی:کم

تمایل سیاسی: اصولگرا تندرو

علی بابایی کارنامی

بابایی از جمله مدیران عجیب مازندرانی است که از کارگری ساده به مدیرکلی رسید و حالا در پرشی بلندتر قصد تصاحب یکی از صندلی های سبز بهارستان را دارد.

وی متولد  متولد 1351 در روستای کارنام  ساری است و در سوابقش عضویت در شورای عالی اشتغال کشور ، بخشداری چهار دانگه ، مديرعاملی سازمان همياري شهرداري هاي استان مازندران ، ریاست شورای اسلامی شهرستان ساری و مدیرکلی اداره کل تعالون ، کار و رفاه اجتمنالعی مازندران دیده می شود.

وی هم در دولت محمود احمدی نژاد و هم در دولت حسن روحانی مدیرکل کار مازندران بود که همین مسئله از وی چهره ای عجیب ساخته است.

بسیاری رابطه نزدیک او با طاهایی استاندار اسبق  مازندران را اصلی ترین  دلیل ماندن او می دانند و برخی معتقدند او در 4 ماه پایانی دولت احمدی نژاد عملا از وی رویگردان شد و خود را آماده ورود به جناح نماینده پیروز در انتخابات ریاست جمهوی 92 کرد.

وی به گفته خودش در رشته دکترای اقتصاد در حال تحصیل است هرچند معلوم نیست در کدام دانشگاه و دقیقا در چه شاخه ای از علم اقتصاد

شانس انتخاب:کم

میزان رضایت عمومی:کم

تمایل سیاسی: اصولگرا

عباسعلی بهاری اردشیری

بهاری متولد سال 1328 در روستای اردشیر محله ساری است. وی در دوره های اول و دوم مجلس نماینده ساری بود و از جمله چهره های شناخته شده اصلاح طلب در ساری به شمار می اید که صاحب امتیازی بشیر قدیمی ترین روزنامه مازندران را به عهده دارد.

وی هنوز رسما وارد انتخابات نشده اما احتمال حضورش بسیار زیاد است هرچند تعدد کاندیداهای اصلاح طلب در ساری او را در انتظار تائید صلاحیت ها نگه داشته است.

وی پس از سال ها دوری از سپهر سیاسی و اجتماعی به فضای انتخاباتی برگشته و به نظر نمی رسد حتی در صورت حضور شانس چندانی داشته باشد. هرچد اگر اصلاح طلبان بر روی یک نماینده اصلاح طلب، مثلا بهاری به توافق برسند آنگاه شانس انتخابش بسیار بالاتر خواه بود.

شانس انتخاب:کم

میزان رضایت عمومی:کم

تمایل سیاسی: اصلاح طلب

فرامرز نقیبی

نقیبی علمداردهی در ۱۱ آذر ۱۳۴۹ در روستای چاچکام به دنیا آمد
وی فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه آزاد گرگان است وفوق لیسانس معماری شهرسازی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دارد.عضویت در شورای اسلامی شهر ساری  و ریاست وی در این شورا و همچنین ریاست شورای اسلامی مازندران از جمله سوابق اوست.

وی موفق شد در آخرین انتخابات شورای شهر ساری رای بالایی را کسب کند و علی رغم سوابق اندکش رقیبی خطرناک به شمار می اید. وی با فعالیت شبانه روزی در شورای شهر ساری موفق شد محبوبیت بالایی کسب کند.

شانس انتخاب:متوسط

میزان رضایت عمومی:بالا

تمایل سیاسی: اصلاح طلب

*** 

از دیگر کاندیداهای ساری می توان به

محمدآقامیری( اصلا ح طلب) با شانس انتخاب کم

 محمدعلی امیری (اصولگرا) با شانس انتخاب کم

 سید احمد شجاعی کیاسری( فرزند مرحوم سیدحسن شجاعی و اصولگرا ) با شانس کم

کوروش یوسفی(اصلاح طلب با شانس کم)

نادری اسرمی( با شانس کم)

 سیدباقر پیشنمازی(اصولگرای تندرو با شانس انتخاب کم)

اشاره کرد.