آخرین اخبار
13:55:06 - چهارشنبه 20 سپتامبر 2017
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
يوسف نژاد عضو كميسيون شوراها و امور داخلى كشور:
۲۵درصد از برق تولیدی کشور صرف جبران افت فشار می‌شود/هدررفت ۳۰درصد از هزینه‌ها در بخش آب/طرح‌های مقطعی با اهداف پوپولیستی نیمه کاره می‌مانند
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس،به تشریح برخی هزینه‌کردهای یارانه‌ها پرداخت.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص انحراف در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهارداشت: بنده مخالف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده‌ام و در آن زمان نیز در این راستا تلاش‌های بسیار زیادی را انجام دادم.

یارانه ها باید از درآمد فروش حامل‌های انرژی پرداخت شود

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها قانون دارد و این قانون بسیار روشن است، گفت: در قانون آمده است که از محل درآمدهای حامل‌های انرژی یارانه باید پرداخت شود که این حامل‌های انرژی ۹مورد است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در آن زمان این میزان تقسیم بندی شد به این صورت که ۵۰درصد این درآمدها برای خانوار، ۳۰ درصد تولید و۲۰ درصد دیگر آن برای هزینه‌های دولت است، اضافه کرد: این تقسیم‌بندی دو ستون درآمد و هزینه دارد که باید در انتها این دو ستون بالانس باشد.

**هدف قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها پرداخت مبلغ نبوده است

وی با تاکید بر اینکه در آمد خالص به میزان ۲۸هزار میلیارد تومان است که کمتر از حد نیاز می‌باشد، بیان کرد: هدفمندی یارانه‌ها کارهای دیگری نیز دارد از جمله این موارد می‌توان از اصلاح ساختار اداری، به‌کارگیری شیوه‌های جدید و نوین مصرف سوخت، تغییر مصرف سوخت، افزایش راندمان و امور مدیریتی نام‌ برد، تنها هدف از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت مبلغی نبوده است.

٣٠ درصد از هزینه‌ها در بخش آب پِرت است

یوسف‌نژاد با بیان اینکه قیمت تمام شده آب با اصلاح مدیریت پایین می‌آید، تصریج کرد: به میزان ۳۰درصد هزینه پِرت آب را داریم، قیمت تمام شده آب به میزان فعلی نیست، به‌صورت مثال شبکه لوله آب به‌علت فرسودگی دچار شکستگی می‌شود و سه روز هدررفت آب را شاهد می‌شویم و این هزینه را مردم باید پرداخت کنند و این مسئله قیمت تمام شده آب را افزایش می‌دهد، هزینه نیروی مازاد سازمان آب را نیز باید مردم پرداخت کنند.

۲۵درصد از برق تولیدی کشور صرف جبران افت فشار می‌شود

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص فرد خاصی نمی‌خواهم صحبت کنم اما این مدیران مدیر نیستند، باید مدیر قوی داشته باشیم تا هزینه‌ها را کاهش دهد، اضافه کرد: این مشکلات در صنعت برق نیز وجود دارد، قیمت برق نیز نباید به میزان فعلی باشد، در حال‌حاضر ۸هزار مگا وات برق برای جبران افت فشار شبکه سراسری تولید می‌شود که این رقم برابر با ۲۵درصد میزان مصرف کشور است که هدر می‌رود، هزینه این میزان برق هدر رفته را باید مردم پرداخت کنند.

یوسف‌نژاد، گفت: تمامی این موارد باید اصلاح شود تا قیمت تمام شده کاهش و راندمان افزایش پیدا کند، زمانی‌ که ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد داریم ۱۴هزار میلیارد تومان آن برای خانوار، ۳۰ درصد در بخش صنعت و ۲۰درصد باقی مانده نیز صرف هزینه‌های دولت می‌شود.

**ارزش یارانه پرداختی به هر فرد ۱۸ هزار تومان است

وی ادامه داد: اگر این ۱۴ هزار میلیارد تومان سهم خانوار را بین ۷۰ میلیون نفر تقسیم کنیم سهم هر نفر حدودا ۱۸ هزار تومان می‌شود، باید این مسئله از نمایندگان مجلس وقت که بخاطر مسائل انتخابات، شرایط سیاسی و فعالیت‌های پوپولیستی این قانون را تصویب کردند سوال شود.

**جبران کسری پرداخت یارانه‌ها از جیب بانک‌ها عاملی برای انحراف این قانون

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکبد بر اینکه ارزش یارانه ۱۸هزیار تومان است، بیان کرد: اگر تعداد خانوار را کاهش دهیم این رقم به ۲۰هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، باز هم اگر کاهش دهیم رقم به ۲۵ هزار تومان می‌رسد حتی اگر باز هم تعداد خانوار را کاهش دهیم به رقم ۳۰ هزار تومان می‌رسیم اما در آن زمان رقم پرداختی یارانه‌ها ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان را در نظر گرفتند کسری این میزان را با دست کردن در جیب بانک مرکزی و بانک‌ها جبران می‌شود که این مسئله قانون هدفمندی یارانه‌ها را از مسیر منحرف کرد.

**طرح تحول سلامت نیز شرایط مشابه هدفمندی یارانه‌ها را تجربه می‌کند

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتباه دوم دیگر دولت طرح تحول سلامت است، ادامه داد: چندین هزار میلیارد تومان در این طرح هزینه می‌شود که اگر استمرار نداشته باشد شرایطی مشابه قانون هدفمندی یارانه‌ها را تجربه می‌کند که در آن زمان نیز این مسئله تذکر داده شد.

یوسف‌نژاد با تاکید بر اینکه میلیاردها تومان در جامعه پول توزیع شده است که به آن توزیع هلی‌کوپتری گفته می‌شود بدون اینکه به‌دنبال یک هدف خاص باشند، بیان کرد: بر روی هدفمندی یارانه‌ها در مجلس هشتم بسیار بحث شد و اگر در حال‌حاضر می‌گوییم قانون اجرا شود به همین تناسب است.

**دولت فعلی باید پایان دهنده پرداخت یارانه‌ها باشد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه هیچ دولتی نمی‌خواهد پایان دهنده پرداخت یارانه‌ها باشد، اظهار داشت: اگر دولتی بخواهد این مسئله را انجام دهد دولت فعلی است، زیرا این دولت نمی‌خواهد برای دوره‌ آینده در انتخابات شرکت کند باید خود را فدا کند زیرا هیچکس نمی‌خواهد این هزینه را پرداخت کند بنابراین مسئله را پیگیری نمی‌کنند.

**طرح‌های مقطعی با اهداف پوپولیستی نیمه کاره می‌مانند

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه طبق برنامه قرار شده است که بعد از چند سال به یک عدد خاص برسیم، یا ساختار مدیریتی را اصلاح کنیم و اینکه ساختار بانک‌ها نیز اصلاح شود همه این موارد در کنار یکدیگر هستند فقط این مسئله مطرح نیست که مبلغی را کسب کنیم و آن را توزیع کنیم، گفت: در ارزش افزود درآمد کسب شده بدون اینکه پیگیری شود این مبلغ در چه راستایی هزینه می‌شود پول توزیع می‌شود، اینگونه است که طرح‌هایی که مقطعی هستند و هدف آنها پوپولیستی و جذب نظرات مردم را دارد نیمه‌کاره باقی می‌ماند.

**هزینه طرح‌های مقطعی را مردم پرداخت می‌کنند

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:هزینه طرح‌هایی که اثرات مقطعی دارند اما در دراز مدت آسیب‌زا هستند را مردم پرداخت می‌کنند./