آخرین اخبار
20:00:53 - یکشنبه 1 اکتبر 2017
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
علی اصغر یوسف نژاد:
حوزه گردشگری به روش آزمون و خطا اداره می‌شود/ جاذبه‌های گردشگری ایران ثروت‌زا نشده است
عضو فراکسیون گردشگری مجلس با انتقاد از نبود سند و استراتژی در حوزه گردشگری، از انتصاب‌های سیاسی در این حوزه گلایه کرد.

علی اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه مهمترین مشکل در حوزه گردشگری این است که هیچ سند و برنامه در این حوزه تعریف نشده است، گفت: تا به امروز هر مسئولی در مسند معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری قرار گرفته، به صورت سلیقه‌ای و روش آزمون و خطا عمل کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: در همه دولت‌ها شاهد بودیم که ملاک روشنی برای انتخاب رئیس سازمان گردشگری وجود نداشته و معمولاً انتصاب‌ها در این حوزه به ویژه در استان‌ها سیاسی است و به طور معمول افرادی که در این حوزه عهده‌دار فعالیتی شدند، هیچ گاه تحصیلکرده در حوزه کاری خود نبودند.

یوسف نژاد ظرفیت‌های گردشگری در کشور را بسیار بالا ارزیابی و اضافه کرد: تمام مواردی که با ذائقه گردشگر سازگار باشد در کشورمان وجود دارد و جذابیت‌های گردشگری در ایران از تنوع منحصر به فردی برخوردار است؛ به طوری که گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی از جمله‌ جاذبه‌ها در کشور به شمار می‌آیند که هیچگاه به طور مناسب از آن استفاده نشده و برای کشور ایجاد ثروت نکرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال کشور کورواسی با جمعیت ۴.۵ میلیون نفری دارای ۴۸ میلیون دلار درآمد سالانه است که ٨.۶ میلیون دلار از این در آمد مربوط به حوزه گردشگری است. این آمار نشان می‌دهد که کشورهایی که حتی جذابیت‌های بالایی برای جذب گردشگر ندارند، در این حوزه برنامه‌ریزی و استراتژی دارند و بخش مهمی از اقتصاد خود را بر مبنای درآمدهای گردشگری بنا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به چنین آماری نیاز است موانعی از قبیل ارتباطات گسترده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بهبود یابد، افزود: در زمینه صدور روادید و استفاده از زبان مشترک برای جذب گردشگر نیز باید در کشور اقداماتی کرد.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه برای بهره بردن از ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری فقط یک نهاد، سازمان یا وزارتخانه نباید فعال باشند، تاکید کرد: حوزه گردشگری یک حوزه فرابخشی است و باید همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس با یادآوری اینکه تا زمانی که سند گردشگری کشور تهیه نشود و وظایف و مسئولیت‌های وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و استان‌ها مشخص نشود نمی‌توان از دستگاه‌ها در این زمینه توضیح خواست، افزود: تقاضا و خواست مجلس این است این سند بر اساس زمانبندی قانونی خود یعنی پیش از پایان سال نخست برنامه ششم به صورت لایحه تقدیم مجلس شود./