آخرین اخبار
10:48:44 - جمعه 13 اکتبر 2017
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بررسي ابعاد تحقيق و تفحص مجلس از پرسپوليس و استقلال در گفت‌وگو با علی اصغر یوسف نژاد، نايب رئيس فراكسيون ورزش مجلس؛
یوسف نژاد:ضربه سوءمدیریت را در سرخابی‌ها می‌خوریم
حاشیه‌های جنجالی پرسپولیس و استقلال سال‌هاست که دیگر مرز مسائل مالی را رد کرده و به بحران اقتصادی و آبروریزی‌های بین‌المللی تبدیل شده است. تا جایی که حالا صدای مجلسی‌ها هم در آمده و …

دنیا حیدری
حاشیه‌های جنجالی پرسپولیس و استقلال سال‌هاست که دیگر مرز مسائل مالی را رد کرده و به بحران اقتصادی و آبروریزی‌های بین‌المللی تبدیل شده است. تا جایی که حالا صدای مجلسی‌ها هم در آمده و با جدیت خواستار تحقیق و تفحص در خصوص مسائل مربوط به این دو باشگاه شده‌اند. مسائل و مشکلاتی که نادیده گرفته شدن آنها از سوی مسئولان بالادستی باعث شده است تا امروز کار به جاهای باریک بکشد. به طوری‌که علی اصغر یوسف‌نژاد، نایب رئیس فراکسیون ورزش تأکید می‌کند بحرانی شدن اوضاع استقلال و پرسپولیس مجلس را برآن داشته تا با ورود به این مسئله‌ درصدد حل اساسی مشکلات این دو تیم برآید.
اوضاع پرسپولیس و استقلال سال‌هاست که نابسامان است،اما با این وجود چه مسئله‌ای مجلس را بر آن داشت تا درخواست تحقیق و تفحص از این دو باشگاه را ارائه دهد؟
این از جنبه‌های نظارتی مجلس محسوب می‌شود. یکی از روش‌ها طرح سؤال است، دیگری استیضاح، تذکر و همچنین تحقیق و تفحص. البته موارد دیگری هم در ماده ۴۹ و ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی برای کارهای نظارتی وجود دارد،اما احساس ما بر این است که جنبه‌های نظارتی مجلس کمی ضعیف‌تر از جنبه‌های قانون‌نویسی آن است درحالی‌که قانون نویسی یک مسئله و اجرای درست قانون توسط دولت بحث دیگری است. مسئله پرسپولیس و استقلال هم مسبوق به سابقه است و بارها اتفاق افتاده است. شخصاً به عنوان نایب رئیس فراکسیون ورزش می‌گویم که پیش از این نیز بارها مسائل و مشکلات این دو تیم در زمینه‌های مختلف مطرح شده که مهم‌ترین آن واگذاری دو باشگاه بوده،اما واقعیت این است که اکنون ساختار این دو تیم مورد سؤال است و مناسب نیست. هزینه‌های چند ده میلیاردی، محرومیت‌های بین‌المللی پرتعداد و مسائلی از این دست مجلس را برآن داشت تا درخواست تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال را ارائه دهد.
یعنی نگرانی بابت هزینه‌های میلیاردی بی‌بازگشت و محرومیت‌های دردسرساز بین‌المللی پای مجلس را به ماجراهای این دو تیم باز کرده است؟
مسائل و مشکلات این دو تیم بدون شک بسیار زیاد است. از موضوعات مدیریتی، ‌مالی، ‌سازمانی گرفته تا اداری، ‌بین‌المللی و… که باید در مرحله اول مورد بررسی قرار گیرد و آسیب شناسی شود. البته جنبه‌های نظارتی ما به معنای دخالت در امور این دو تیم یا مچ‌گیری نیست. به همین دلیل نه تنها دو باشگاه، که وزارت ورزش نیز باید از این طرح استقبال کند، چراکه قرار است با در نظر گرفتن جنبه‌های مثبت و منفی و با حمایت مجلس، به مسائل و مشکلات این دو تیم رسیدگی شود. یعنی اگر نیاز به کارهای تکمیلی ‌یا قانون نویسی یا حتی نیاز به وضع آیین‌نامه‌های جدید است با پشتیبانی مجلس انجام شود. در واقع طرح مجلس جنبه کمک دارد و از این رو به دو باشگاه به منظور انضباط اداری و مالی و شفاف‌سازی کمک می‌کند.
اصلی‌ترین ایرادی که در این راستا وجود دارد، بی‌توجهی وزارت به عملکرد مدیرانی است که در رأس امور قرار دارند و بازخواستی بابت اشتباهاتشان نمی‌شوند.
ما دنبال همین هستیم. وزارت ورزش رفتار دوگانه‌ای دارد. از یک سو می‌گوید این دو باشگاه براساس نظام بین‌المللی حرکت می‌کنند و حرفه‌ای هستند و مسائل و مشکلاتشان به ما ارتباطی ندارد و از سوی دیگر، افراد خاص را به عنوان اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل پرسپولیس و استقلال انتخاب می‌کند. این رفتار دوگانه با هم نمی‌خواند. در زمان گرفتن رأی اعتماد، پرونده هر یک از وزرا را که بخوانید، نام پرسپولیس و استقلال و مسائل مربوط به حرفه‌ای‌گری ، خصوصی‌سازی و… این دو باشگاه را می‌توان در برنامه‌های آنها دید،اما زمان پاسخگویی که می‌رسد، همه متفق القول می‌گویند که این دو باشگاه مجموعه‌ای جدا هستند و ارتباطی با آنها ندارند. به همین دلیل به دنبال مشخص شدن نقش وزارت ورزش در خصوص مسائل این دو تیم و مشکلاتی که برای آنها رخ می‌دهد هستیم و وزارت هم باید ظرفیت و نقشش را مشخص کند که اگر پیش از این به چنین مسائلی رسیدگی می‌شد امروز شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.
نظارت نداشتن مسئولان باعث شده است بارها و بارها آبروی فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی خدشه‌دار شود. آیا برنامه‌ای برای برخورد در این راستا دارید؟
حضور ما در چنین پرونده‌ای دفاع از اعتبار فوتبال پاک و پیشگیری و مقابله با مسائل منفی است. رفتارها باید حرفه‌ای، اصولی و قانونی باشد. همه اینها به کم لطفی و کم توجهی مدیران برمی‌گردد. چرا نباید قبل از عقد قرارداد با یک بازیکن از او تست پزشکی گرفته شود. بازیکنی که به دلیل مصدومیت و عدم کیفیت لازم کنار گذاشته می‌شود. بدون دقیقه‌ای بازی کردن می‌رود شکایت می‌کند و پرونده‌ای قطور تشکیل می‌دهد و مبلغ هنگفتی هم می‌گیرد. خب این حق اوست. قرارداد دارد اما چرا باید چنین قراردادی امضا شود؟ این مسائل باعث نگرانی‌های زیادی شده و نشان می‌دهد مجلس به درستی درخواست طرح تحقیق و تفحص داده است. البته طی یک ماه اخیر چند جلسه با رؤسای باشگاه‌های مطرحی مثل پرسپولیس و استقلال و همچنین رؤسای فدراسیون گذاشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم با این طرح ارائه شده، گامی در راستای حل مسائل و مشکلات این دو باشگاه برداریم. مشکلاتی که آبروی فوتبال ایران را زیر سؤال برده و خدشه‌دار کرده است.
فکر نمی‌کنید عمده مشکلات به دلیل آن است که مدیران بر اساس روابط و رانت انتخاب می‌شوند نه شایسته سالاری؟
همین طور است. بیشترین ضربه مالی که پرسپولیس و استقلال طی این سال‌ها خورده‌اند به دلیل سوءمدیریت، عدم اطلاع از وظایف و تکالیف آنهاست. به‌خصوص در برخورد با قواعد و قوانین بین‌المللی فوتبال در فیفا عدم حرفه‌ای‌گری، ساده انگاری و هیچ انگاشتن‌ها باعث شده است از سال گذشته ۷۴پرونده در فیفا داشته باشیم. پرونده‌هایی که به راحتی می‌توانست تعدادشان کاهش یابد و با توافقات صورت گرفته حل و فصل شود. اما گفتند فوقش جریمه می‌شویم و اعتراض می‌کنیم!تفکر ساده‌انگارانه‌ای که ضربه‌های سنگینی به حیثیت فوتبال زده و باید جلوی آن گرفته شود. درست مثل ماجرایی که برای پرسپولیس رخ داد. در واقع مدیرعامل، ‌فدراسیون و… اگر شک هم داشته باشند باید دنبال مدارک لازم باشند که در این زمینه به نظر می‌رسد همه به واقعیت ماجرا یقین داشتند. هر چند باید بررسی شود اما باید دست به دست هم دهیم و به کاهش این سوءمدیریت‌ها کمک کنیم.
خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال می‌تواند کمک بزرگی برای کوتاه کردن دست این دوباشگاه از بیت الملال و جیب مردم باشد. آیا مجلس در این زمینه حمایت می‌کند؟
اتفاقاً ما به واگذاری این دو باشگاه اصرار داریم. یکمرتبه نیز این مسیر طی شد و تا مرحله قیمت گذاری و استعلام هم پیش رفت که در آخرین لحظات کنسل شد، اما ما مصر هستیم که این کار باید انجام شود. این دوباشگاه می‌توانند درآمدزا باشند و غیر از فوتبال و کارحرفه‌ای، در کنارش می‌توانند به کار اقتصادی، ‌فرهنگی، اجتماعی و… بپردازند و هزینه‌هایشان را تأمین کنند.
مجلس در خصوص فساد در فوتبال هم پرونده‌ای کامل و جامع ارائه داد که البته مسکوت ماند. چه تضمینی وجوددارد که در این زمینه هم تنها حرف‌هایی که سال‌هاست رسانه‌ها می‌زنند گفته نشود و این پرونده هم مسکوت نماند؟
وظیفه و تکلیف ما از بعد نظارتی است. ما مشکلات را دیدیم، ‌اعلام و پیگیری و گزارش می‌کنیم. به صحن علنی می‌بریم و از صحن علنی نیز آن گزارش ، تکلیف و مأموریتی که داریم را قطعاً پیگیری می‌کنیم و روی هدفمان هم مصر هستیم،اما باید ببینیم در آینده چه می‌شود؟!
منبع: روزنامه جوان