آخرین اخبار
21:08:26 - شنبه 30 دسامبر 2017
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یوسف‌نژاد در گفت و گو با خانه ملت مطرح کرد:
زمان طلایی برای تصمیم‌گیری در خصوص نرخ حامل‌های انرژی / قیمت‌ها مطابق واقعیات جامعه تعیین می‌شود
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی گفت: از لحاظ زمانی در موقعیتی هستیم که در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌توان گفت که در نقطه تعادل پاسکاری بین دولت و مجلس هستیم.

علی اصغر یوسف نژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، گفت:هدفمندی یارانه‌ها و مسائل مربوط به نرخ حامل‌های انرژی، مسائل مربوط به تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی موضوعاتی هستند که با هم در ارتباط می‌باشند به نحوی که می‌توان گفت از هم تأثیرپذیر هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه به مسائل تأمین اجتماعی و رسیدگی به مددجویان تحت پوشش توجه شده است، گفت:در لایحه بودجه به مباحث بیمه، حمایت و امداد لحاظ شده است، منابع عمومی دولت در لایحه بودجه کمتر از ۱۰درصد رشد داشته اما در خصوص موضوعات مربوط به رفاه، لایحه بودجه سال آتی نسبت به سال ۹۶ با ۲۴ درصد افزایش روبرو شده است، به نحوی که دولت در سه بخش مذکور ۷۸ هزار میلیارد تومان به بحث های مذکور اختصاص داده شده که بیانگر ۱۸ درصد از منابع بودجه عمومی است که رقم قابل توجهی است.

یوسف‌نژاد افزود: از میزان منابع مذکور به صندوق‌های کشوری و لشکری و صندوق فولاد ۵۲هزار و ۶۰۰میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده و ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح و هلال احمر در نظر گرفته شده است.

کاهش فقر مطلق سیاست‌ مد نظر کمیسیون تلفیق بودجه و دولت

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سیاست‌گذاری‌هایی که مدنظر کمیسیون تلفیق بودجه و دولت است این است که میزان فقر مطلق کاهش یابد و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی توانمند شوند.

بررسی افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در کمیسیون تلفیق

وی افزود: بر اساس ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه دولت می‌تواند بر حسب شرایط تعداد افراد یاران بگیر را کاهش بدهد. بر اساس آنچه که در کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار گرفت که حتی میزان مستمری ۱٫۵ میلیون از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و ۵۲۳هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی با در سال آینده افزایش روبرو شوند.

نماینده مردم ساری و میاندرورد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از چالش‌های مجلس و کمیسیون تلفیق موضوع مدل حذف ۴۲ میلیون نفر از دریافت یارانه است که این تعداد حذف با چه روش و ملاکی انجام شود در این راستا سناریوهای مختلفی در کمیسیون تلفیق برای حذف دهک ها غیرنیازمند مورد بررسی قرار گرفته و خواهد گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مدل‌هایی که برای حذف یارانه‌بگیران مورد بررسی قرار گرفت این است که بر اساس درآمدهای اشخاص برنامه‌ریزی انجام شود که بطور مثال اگر یارانه سرپرست خانوارهایی که درآمدهایی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق در ماه دارند حذف شوند که بر این اساس یارانه ۳۰ میلیون نفر قطع خواهد شد. همچنین بر اساس یک پیشنهاد دیگر اینکه اگر یارانه سرپرست خانوارها که درآمد آنها ۳ میلیون تومان در ماه است حذف شود در مجموع یارانه ۱۶ میلیون نفر حذف خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش‌هایی که نمایندگان مجلس انجام خواهند داد این است که یارانه خانوارهایی که از لحاظ درآمدی جزء دهک‌های پایین هستند حفظ شود اما در خصوص تشخیص معیارها برای حذف یارانه بگیران باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

یوسف‌نژاد افزود: در حال حاضر بر اساس بررسی‌های دیوان محاسبات و با توجه به قیمت‌های فعلی فروش حامل‌های انرژی باعث کسب درآمد ۳۷ هزار میلیارد تومانی می‌شود که از این میزان حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی به ۴۲ میلیون نفر پرداخت و ۴ هزار میلیارد تومان نیز صرف افزایش مستمری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ۳ هزار میلیارد تومان نیز برای افراد فقیر تحت پوشش پرداخت شود، همچنین ۳۷۰۰ میلیارد تومان از منابع مذکور برای طرح تحول سلامت و حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نان هزینه شود.

یوسف‌نژاد ادامه داد: کار مهمی که کمیسیون تلفیق مجلس باید انجام دهد این است که هدفمندی یارانه‌ها، اشتغال، مسائل مربوط به نرخ حامل‌های انرژی و صندوق‌های بازنشستگی را با هم لحاظ کند و در این راستا با دولت به یک نظریه مشترک اجرایی برسد و در بودجه لحاظ کند.

تکلیف مجلس تخصیص بهینه منابع در اختیار است

وی افزود: هدف کمیسیون تلفیق بودجه مجلس این است که بین واقعیت موجود در جامعه و منابع مالی شناسایی شده در اختیار دولت و مجلس تعادل برقرار شود و در این راستا منابع در اختیار، تخصیص بهینه داشته باشد به نحوی که اثربخشی آن مناسب باشد البته راه‌حل‌های مختلفی برای انجام این مهم وجود دارد، مجلس و دولت به دنبال بهترین راهکار هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی افزود:بین دغدغه‌های جامعه مانند اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان و جوانان و همچنین بانوان و افزایش رفاه عمومی در جامعه، تأمین امرار معاش و معیشت مناسب و منابع باید تعادلی به وجود بیاید که مجلس در این راستا وظیفه دارد.

وی ادامه داد: برخی الزامات قانونی در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی وجود دارد و بر اساس تبصره ۳۹ قانون دولت مجاز است تا سال۱۴۰۰ نرخ حامل‌های انرژی را تا ۹۵ درصد فوب خلیج فارس افزایش دهد.

میزان مصرف سرانه انرژی در ایران در مقایسه با برخی از کشورهای پیشرفته چند برابر است

یوسف نژاد گفت: در حال حاضر میزان مصرف سرانه انرژی در ایران در مقایسه با برخی از کشورهای پیشرفته چند برابر است و بحث واردات بنزین و آلودگی هوا را نباید فراموش کنیم بنابراین به مسائل مذکور نیز در بررسی لایحه بودجه باید توجه کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از لحاظ زمانی در موقعیتی هستیم که در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌توان گفت که تقریبا در نقطه تعادل پاسکاری بین دولت و مجلس هستیم چرا که در زمان انتخابات ریاست جمهوری معمولا دولت‌ها مخالف افزایش حامل‌های انرژی هستند و در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی معمولا مجلس به خاطر مسائل اجتماعی تمایلی به انجام این کار ندارد اما امسال و همچنین سال آینده می‌توان در راستای توجه به منافع عمومی کشور در این خصوص تصمیم‌گیری کرد.

وی افزود: باید تدابیر به نحوی اتخاذ شود که منابع حاصل از افزایش نرخ حامل‌های انرژی به سمت اشتغال و تولید سوق داده شود، نکته دیگر اینکه در لایحه بودجه در خصوص قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین مطلبی بیان نشده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه در خصوص مسائل مذکور به یک تصمیم واقع‌بیانه دست یابیم باید به نظرات اقتصاددانان، کارشناسان، دانشگاهیان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و نظرات دولت استفاده شود./