آخرین اخبار
22:54:46 - پنج‌شنبه 14 ژانویه 2016
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدیر پژوهشگاه مطالعات راهبردی تمدن شهرهای دانش‌بنیان؛
واکاوی رویکرد مردم در انتخابات ادوار مجلس/ مجلس جای حضور اشخاص حداقلی نیست
اختصاصی مازندمجلس: پس از شروع توسعه سیاسی ایجاد شده در دوره اصلاحات و همزمان با رشد آگاهی مردم، شاهد ظهور دور دوم و رویکرد دوم در انتخابات مجلس با ویژگی‌هایی همچون قانون‌گذاری، نظارت بر اجرای قانون، رای حزبی و جریانی و فروکش نمودن توقعات شخصی و منطقه‌ای از نمایندگان بوده‌ایم/ بی‌شک علت رویکرد هوشمندانه این روزهای شهروندان ساروی به افرادی چون دکتر یوسف‌نژاد این است که می‌خواهند از ظرفیت و قدرت وی در دولت یازدهم به جهت پیشبرد منافع ملی و جذب منابع مالی برای ادامه نهضت توسعه شهر ساری بهره گیرند.

اختصاصی مازند مجلس: غلامرضا رمضانی‌پور، درباره رویکرد مردم در ادوار مختلف انتخابات مجلس در گفت‌وگو با مازندمجلس اظهار کرد: تاکنون با ۴ دوره و ۳ رویکرد از نحوه حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی مواجه بودیم.
وی، با بیان اینکه دوره نخست از ابتدای انقلاب تا دوم خرداد ۷۶ بوده است، افزود: در این دوره بیشتر مردم با رویکرد برآورده شدن مطالبات شخصی، محلی و منطقه‌ای به نامزدها رای می‌دادند چرا که آگاه به وظایف قانونی نمایندگان نبودند.
مدیر پژوهشگاه مطالعات راهبردی تمدنشهرهای دانش‌بنیان، تصریح کرد: پس از شروع توسعه سیاسی ایجاد شده در دوره اصلاحات و همزمان با رشد آگاهی مردم، شاهد ظهور دور دوم و رویکرد دوم در انتخابات مجلس با ویژگی‌هایی همچون قانون‌گذاری، نظارت بر اجرای قانون، رای حزبی و جریانی و فروکش نمودن توقعات شخصی و منطقه‌ای از نمایندگان بوده‌ایم.
رمضانی‌پور، ادامه داد: در دوره سوم شاهد بازگشت مردم به رویکرد اول بوده‌ایم، بدان معنا که فضای فکری و فرهنگی ایجاد شده در دولت قبل، افکار عمومی را به‌گونه‌ای مدیریت نمود که سطح انتظارات مردم از نمایندگان در حد توقعات قومی و منطقه‌ای تنزل نموده چنانچه بخشی از بدنه مجلس کنونی، نتیجه زایش چنین رویکردی بوده که کمترین دقت را نسبت به منافع ملی داشته است البته در این دوره ۸ ساله بخشی از مردم برخی شهرها در انتخاب نمایندگان خویش رویکردی مدنی و عقلانی داشته که شاهد حضور نمایندگانی همچون دکتر پزشکیان، توکلی، علیخانی، لاریجانی، نریمان، افروغ، باهنر و یوسف‌نژاد در مجلس بوده‌ایم.
وی افزود: با ظهور دولت جدید و گره خوردن معادلات بین‌المللی در بحث هسته‌ای با منافع ملی، دور چهارم و رویکرد سومی از سوی مردم به جهت مطالبات از کاندیداها در حال شکل‌گیری است که این رویکرد، تلفیقی از رویکرد اول و دوم است یعنی مردم از یک سو با توجه به بحران‌های اقتصادی همچون سقوط روزافزون قیمت نفت، رکود اقتصادی، چالش‌های امنیتی بسیار خطرناک در منطقه و بحث برجام، خواهان حضور نمایندگانی صاحب‌نظر و مقتدر در جهت فهم زیرکانه‌ی معادلات جهانی و ارائه راهکارهای کارآمد در عرصه اقتصاد کلان می‌باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه، اضافه کرد: از سویی دیگر مدیریت توسعه شهری که واقعیت بسیار ملموس زندگی شهروندان ساروی بوده بخشی دیگر از دغدغه‌های این رویکرد می‌باشد.

مجلس جای حضور اشخاص حداقلی نیست

 

وی در ادامه اظهار کرد: بی‌شک علت رویکرد هوشمندانه این روزهای شهروندان ساروی – به عنوان پیشتازان عرصه فرهنگ، مدنیت و عقلانیت- به افرادی چون دکتر یوسف‌نژاد به ‌عنوان نماینده مستقیم رئیس‌جمهور در چند وزارتخانه، مشاورعالی رئیس مجلس، معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و قدرتمندترین رجال سیاسی ساری در دستگاه حاکمیت این است که می‌خواهند از ظرفیت و قدرت وی در دولت یازدهم به جهت پیشبرد منافع ملی و جذب منابع مالی برای ادامه نهضت توسعه شهر ساری بهره گیرند. چنانچه اشتغال جوانان، بهبود اوضاع معیشتی مردم، شتاب روزافزون در توسعه شهر ساری، به سرانجام رساندن عقلایی برجام و ایجاد منطقه آزاد تجاری با محوریت ساری از اولویت‌های دکتر یوسف‌نژاد می‌باشد.
رمضانی‌پور در پایان با اشاره به اوضاع حساس اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران در منطقه، گفت: نگاه شهروندان ساروی این است که مجلس به عنوان مغز متفکر تصمیم سازی نظام جای حضور اشخاص حداقلی نیست بلکه بایست گزینه‌هایی با ویژگی‌های حداکثری را به مجلس فرستاد.