آخرین اخبار
9:20:45 - سه‌شنبه 24 مه 2016
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دکتر علی اصغر یوسف نژاد منتخب نخست مردم مازندران در بهارستان در گفت وگوی اختصاصی با خبرشمال ؛
مجمع نمایندگان، مازندران را کلان‌‌شهر ببینند
او سرمایه مازندران است. سیاست مداری ست که برای دردهای بی شمار مازندران و بخصوص ساری، اکسیرهای زیادی در آستین دارد. او بهتر از هر کسی با زوایای پیدا و پنهان کار در قامت وکالت در خانه مردم آشنایی دارد. مردی از جنس سیاست است که در کنار سیاسی کاری، مردم داری را هم خوب […]

او سرمایه مازندران است. سیاست مداری ست که برای دردهای بی شمار مازندران و بخصوص ساری، اکسیرهای زیادی در آستین دارد. او بهتر از هر کسی با زوایای پیدا و پنهان کار در قامت وکالت در خانه مردم آشنایی دارد. مردی از جنس سیاست است که در کنار سیاسی کاری، مردم داری را هم خوب بلد است. او در حالی با رای مقتدرانه بیش از ۱۱۶ هزار تایی عنوان نخستین انتخاب مردم ساری و میاندرود را بدست آورد که از نیمه راه به جمع کاندیداها پیوسته بود. خدمات این ابرمرد عرصه سیاست و تلاش برای ساکنان مرکز مازندران به هیچ وجه پوشیده نیست. آنان خوب بخاطر دارند که در دوره های گذشته نمایندگی، یوسف نژاد چه کارهای بزرگی برای شهرش انجام داده است. هنگامی که در دوره گذشته، انتخابات به سمتی پیش رفت که او آرای مردم را بدست نیاورد، بازهم در قالب یک مازندرانی و ساروی از لحظه به لحظه حضورش در عالی ترین جایگاه وزارت اقتصاد، کمک حال مردم این شهر و استان بود. حالا او که از شناسنامه دارترین سیاست مداران مازندران و از چهره های تاثیر گذار نمایندگان شمال کشور در مجلس پیش روست؛ در نشستی صمیمانه با ما در دفتر مرکزی خبر شمال از کارها و برنامه‌های در دستور کارش گفت. ماحصل این گفت گو را در ذیل می خوانید.

آقای دکتر به عنوان سوال اول به ما بگویید که انتخاب شما بین آقایان عارف و لاریجانی بر روی چه کسی ست و اساسا انتخاب کدامیک را به صلاح مجلس و نظام می‌دانید؟
اول اینکه هر دو آقایان، هم جناب آقای دکتر عارف و هم جناب دکتر لاریجانی، ظرفیت های خوبی برای نظام و مجلس هستند و همچنین هر دو از امتحان پس داده ها می باشند. آقای دکتر عارف دارای سوابقی چون وزارت و معاون اولی هستند و دکتر لاریجانی هم کارنامه درخشانی چون؛ ۸ سال ریاست مجلس و وزارت دارند. بنابراین هر دو دارای پتانسیل های خوبی هستند. اما من مصاف این دو را در صحن علنی مجلس برای ریاست نمی پسندم و بنظر من باید روی آن توافق صورت گیرد چرا که اگر هر دو برای ریاست مجلس کاندید شوند، رای شان عددی بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ رای خواهد بود و این یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر مخالف، که این مسئله اصلا برای ریاست مجلس به عنوان ریاست یکی از قوا، چیز خوبی نیست. من فکر می کنم باید یک توافق خوبی در این زمینه صورت گیرد تا هم رییس مجلس با رای بالا به ریاست برسد و هم مایه اعتبار بیشتر مجلس باشد و آن را به راس امور بودن نزدیک کند.
هرچند من در نظریات سیاسی، تابع نظرات فراکسیون امید هستم و در هیچ جلسه ای به غیر از فراکسیون امید، و یا احزاب وابسته به اصلاح طلبان، شرکت نکرده و نمی کنم. الان با توجه به ۵ ضلعی بودن مجلس دهم، با حضور نمایندگانی از جبهه ها و گرایشات مختلف سیاسی همچون (اصلاح طلبان، امید، اصولگرایان، پایداری، مستقل) فراکسیون غالبی که بتواند ریاست مجلس را به نام خود تمام کند مثل ادوار گذشته نداریم؛ بنابراین باید یک ائتلاف سیاسی برای ریاست صورت گیرد.
به نظر من چیزهایی مهم تر از ریاست مجلس هم وجود دارد؛ مثل مسائل کلان مجلس و استراتژی مجلس آینده برای حل مشکلات اساسی جامعه مثل حل مشکل اشتغال و سرمایه گذاری در کل اقتصاد کشور با توجه به اقتصاد مقاومتی باید از مسائل مهم مجلس آینده باشد.
همه گروه هایی که انتخاب شدند، سرمایه هایی مفید و موثر برای رفع مشکلات هستند. هر گونه شکاف و اختلاف در مجلس به ضرر مردم است؛ بنابراین اگر در همان ابتدای مجلس برای موضوع ریاست شکافی ایجاد شود، آن هم برای ریاست یکساله، هم به ضرر مجلس است و هم به ضرر مردم و همچنین مجلس را از رسیدن به اهداف عالیه آن دور می کند.
با وجود اینکه هم برای جلسه مستقلین دعوت شده بودم و هم برای جلسه اصولگرایان، اما ترجیح دادم در هیچ یک شرکت نکنم و فقط در جلسه ای که برای لیست امید و نیز اعتدال و توسعه تشکیل شده بود شرکت جستم.
البته بغیر از مسائل سیاسی، پیگیر موارد غیر سیاسی هم هستم و با حضور در جلسات مجمع نمایندگان استان که بنده یکی از اعضای ان هستم، تصمیم بر این شد که با بزرگان مازندرانی در سطح ملی دیدار داشته باشیم که اتفاقا هفته گذشته با آقای دکتر لاریجانی دیداری داشتیم و قرار است برای ملاقات با حجت الاسلام ناطق نوری هم برنامه ریزی شود. همچنین دیداری با وزرا خواهیم داشت که البته دیداری کاری و غیر سیاسی است. مذاکره با این وزرا و مدیران هم البته به معنای تایید یا تکذیب آنها نیست؛ یعنی این به معنای تایید کسانیکه شرکت کردند و تکذیب آنها که شرکت نکردند نیست!
با استاندار هم یقینا جلسه ای برگزار خواهیم کرد. با مدیران استان هم به صورت مجمع نمایندگان استان دیداری خواهیم داشت. بنده امیدوار هستم که بین نمایندگان مجمع، توافق و اتحاد و ائتلاف وجود داشته باشد که بتوانیم از این ظرفیت نهایت استفاده را بکنیم.
به نظر شما توفیق نمایندگان برای توسعه چگونه ممکن است؟
ما مجمع نمایندگان استان را باید به شکل یک کلان شهر ببینیم. همه نمایندگان استان باید نسبت به همه مسائل استان احساس مسئولیت داشته باشند؛ از نظر من استان یک شهر بزرگ است که یکی از خیابان‌هایش بهشهر و یکی از خیابانها هم ساری و یکی دیگر، آمل و دیگری بابل و رامسر می باشد.
ما باید نسبت به تمام این مسائل؛ احساس مسئولیت مشترک داشته باشیم. اگر قرار است نسبت به راه ها و زیر ساختها متعهد باشیم، باید جاده چالوس، هراز و فیروزکوه و فرودگاه را به یک چشم ببینیم و همه نمایندگان استان، به صورت متعهدانه پی گیر باشند.
مثلا صرف اینکه فرودگاه در ساری مستقر است، نباید دیگر نمایندگان نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و البته که این مسئله باید دغدغه همه نمایندگان از بهشهر تا رامسر باشد و از ارتقاء و رشد و توسعه آن حمایت کنند.
یا مثلا اینکه جاده فیروزکوه، در حوزه انتخابیه قائمشهر و سوادکوه قرار دارد، دلیل نمی شود که نمایندگان سایر شهرها از آن غافل باشند و آنها هم باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.
آیا دوگانگی هایی که در سطح شهر ساری وجود دارد را قبول دارید؟
در حوزه انتخابیه ما هم بنا بر اتحاد و ائتلاف است. آقای شهردار باید خود را با جناب فرماندار هماهنگ کند و بالعکس. فرماندار و شهردار باید با نمایندگان هماهنگ باشند و متقابلا. همچنین هر ۴ نفر باید با نماینده ولی فقیه شور داشته باشند. در سایه این اتحاد و ائتلاف است که ساری در مسیر رشد و توسعه قرار می گیرد.
ما به اندازه کافی هم در سطح استان و هم شهرستان، تاوان اختلافات و شکافمان را پرداختیم. انتظار مردم از ما این است که ذائقه آنها را با این اختلافات تلخ نکنیم!
اگرچه مدیران دستگاه های اجرایی، هم باید در حد تخصص و کارشناسی دستگاه خودشان، با مجمع همکاری داشته باشند. طبیعی ست که ممکن است نمایندگان استان، در برخی مسائل سیاسی و یا موضوعات عمده ملی، با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، ولی به مصلحت مردم استان است که در حوزه مشکلات استان، با یکدیگر هم جهت و هم سو باشند و حساسیت و دغدغه مناسب را در مورد مسائل مختلف مثل: اشتغال، سرمایه گذاری، رفاه، آسایش و آرامش، تامین اجتماعی، خدمات عمومی، داشته باشند. من چند مورد عمده را برای خودم ترسیم کردم.
اولین نکته پیگیری منطقه آزاد در استان است. مورد بعدی، مسئله زیر ساختها و راه های دسترسی و به طور کلی، مسئله گسترش و توسعه راه های استان است و شاید مهم تر از همه مسئله اشتغال و ایجاد فرصت های مناسب برای جامعه است که در کنار دستگاه های اجرایی و مجمع، قطعا پیگیر خواهم بود. گردشگری استان، ظرفیت های بسیار خوبی برای اشتغال دارد اما تا کنون، در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته است. استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی، به عنوان بزرگترین بخش غیر دولتی اقتصادی استان، می تواند مبنای خوبی برای پیشرفت استان باشد. استفاده از ظرفیت تجارت خارجی، کشورهای آسیای میانه، برای صادرات محصولات کشاورزی در این زمینه می تواند بسیار موثر و مفید باشد که ما متاسفانه تا کنون از آن هیچ استفاده ای نکرده ایم. بنده فکر می کنم همکاری اتاق بازرگانی و استانداری و مجمع نمایندگان می تواند ظرفیت خوبی را برای این مسئله به وجود بیاورد. البته مسئله نفت دریای خزر هم وجود دارد و استفاده از شرایط کشورهای آسیای میانه که نفت خیز هستند و ما با آنها در نفت منابع مشترک داریم، می تواند یک زمینه ای برای پیشرفت استان باشد. تقویت شهرک های صنعتی، تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی موجود در استان هم می‌تواند مبنای خوبی برای پیشرفت و بهبود استان باشد.
تیم جدید نمایندگان استان را با توجه به این که شما جزء باتجربه ترین های آن هستید چگونه ارزیابی می‌کنید؟!
بنده فکر می کنم تیم نمایندگان استان از افراد خوب و با سابقه ای تشکیل شده که همگی از نظر تحصیلاتی، تجربیاتی و دیدگاه، در چند جلسه ای که داشته ایم الحمدا.. همدل بوده اند. ما شرق و غرب و مرکز نداریم. همه با هم هستیم. دو هفته قبل به پیشنهاد بنده، جلسه مجمع در (بابلسر) در خدمت آقای نانواکناری برگزار شد و مجددا پیشنهاد دادیم که جلسه بعدی را در نور باشیم. کار در هر کجا باشد برای ما فرقی ندارد. قطعا دبیرخانه مجمع را قوی تر خواهیم کرد که یک ظرفیت خوبی برای پیگیری پروژه های استانی است و حتما هم از این فرصت در جهت توسعه استان بهره گیری می کنیم. باید بگویم که خوشبختانه اتفاق نظر خوبی بین نمایندگان مجمع برقرار است و در کمیسیون های مختلف هم حضور خواهیم داشت و به عنوان یک ظرفیت از آنها استفاده خواهیم کرد.
در مورد طرح انتقال آب خزر شما مباحثی را در رسانه ها مطرح کرده اید، بطور کلی نظرتان چیست؟
بنده به چند دلیل مخالف این طرح هستم.
اول اینکه این طرح، از نظر زیست محیطی، اصلا توجیه ندارد و به اکوسیستم منطقه و شرایط طبیعی استان ضربه شدیدی می زند. البته در این زمینه طبیعتا باید محیط زیست اظهار نظر کند، اما چون از من نظرخواهی کردید باید بگویم که به نظر بنده از جهت زیست محیطی منجر به تغییر شرایط اکوسیستم می شود و همچنین باید تجربه ارومیه را نیز در نظر داشته باشیم که این دریاچه به دست بشر به این روز در آمده است.
دوم اینکه از نظر هزینه، از عمق ۲۳ متر تا ۲۲۰۰ متر است که بسیار هزینه بر خواهد بود و اگر بخواهیم مقایسه ای هم داشته باشیم هزینه ای به اندازه ۲۰ سال بودجه های پروژه های عمرانی استان باید پای این پروژه خرج شود. یعنی چیزی حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان! این در حالی ست که بودجه سالیانه طرح های عمرانی استان مازندران ۲۷۰ میلیارد است. با توجه به محاسبه سال ۹۲ در ازای هر متر مکعب آب، ۴۲۸۷ تومان هزینه بر می دارد. استدلال بنده این است که این طرح نه، شدنی است و نه به سود است. اگر چه در دوره مجلس نهم ، (۹۲) مجلس آن را در بودجه منظورکرده و ۵/۲ میلیارد تومان هم برای این طرح کنار گذاشته است که یک میلیارد آن هم هزینه شده است و با همه این اوصاف، بنده مخالف این طرح هستم.
خیلی از افراد فکر می کنند که بین شما و آقای مهندس دامادی همدلی و هماهنگی وجود ندارد! آیا با این نظر موافقید؟!
این مسئله را تازه از زبان شما می شنوم. نه. بنده با ایشان هیچ اختلافی نداشته و ندارم. مخصوصا پس از نمایندگی. مگر این که عده ای نانشان در اختلاف باشد! کما این که در دوره‌های قبل ظاهرا این اختلافات بوده و مردم این حرکت را نمی پسندند. ما سازگاری داریم و در مسائل شهری و استانی همسو هستیم البته چون مجلس هنوز شروع نشده بازتاب نداشته است اما پس از شروع مجلس این قضیه کاملا مشخص خواهد شد.البته هر نماینده ای در مجلس در مورد مسائل مختلف نظرات خاص خودش را دارد که این هم کاملا طبیعی ست.
شما به ظن خیلی از مردم یکی از منتخبین مرکز استان بوده اید و بنا بر دلایل بسیاری، شما را نفر اول می دانستند و عده‌ای هم می گفتند بالای ۱۰۰ هزار تا رای خواهید آورد و عده ای هم این رای بالا را به آقای عبوری نسبت دادند و عده ای هم گفتند آقای یوسف نژاد می توانست بیشتر از این هم رای بیاورد چون چهره‌های شاخصی در ساری وجود نداشت که مردم بخواهند به او تکیه کنند. نظر خودتان در این زمینه چیست؟ با کدام یک از این نظرات موافقید؟ آیا با تکیه بر حمایت تیم مدیریت شهری به این میزان رای دست پیدا کرده اید یا نام آقای یوسف نژاد به آن کارنامه درخشان گذشته چنین رای بالایی را حائز شد؟
هم سابقه کاری و هم مشخصات فردی و هم عملکرد در دوره های گذشته، کمک کرد و هم تیم مدیریت شهری و هم کاندیداهایی که نتوانستند بیایند، مانند جناب آقای آقامیری، آقای بهاری و آقای نقیبی و امثالهم . یقینا در این زمینه نقش مهمی ایفا کرده اند و طبیعتا هر حضوری و هر کاری هم رویش دارد و هم ریزش. ممکن است عده ای حمایت آقای عبوری از بنده را سبب ریزش آراء دانسته باشند و عده ای هم نظری غیر از این داشته باشند؛ اما در مجموع آنچه که مهم است، معدل این توافق مثبت بوده است و بنابراین من ضمن احترام به نظر آنهایی که می گویند رای متعلق به خودش بوده و اگر به سمت شهردار محترم نمی رفت بیشتر از این ها رای می آورد، من چنین احساسی ندارم و من فکر می کنم این رای بالا تلفیقی از تجربیات و قابلیتهای فردی، دیدگاه های سیاسی، کمک های آقایان آقامیری و نقیبی و بهاری و حمایت های همه اعضای محترم تیم مدیریت شهری از بنده بوده است. بنده این مسئله را به فال نیک می گیرم و همین جا ابراز می دارم که اگر به ما کمک هم نمی کردند، ما به آنها قطعا کمک می کردیم. به نظر من تمام این مولفه ها در میزان بالای رای دخیل بوده است. حالا اینکه چقدر موثر بوده ، آمار خاصی و دقیقی در دست نیست.
خیلی ها تصورشان این است که شما با جناب استاندار زاویه دارید و هر مطلبی که از شما گفته می شود در خبرگزاری ها کنایه یا نهیبی به استاندار تلقی می شود. آیا آقای یوسف نژاد با این نظر موافقند؟ آیا شما در عمل با تیم مدیریت استان مشکل دارید؟
ببینید ما تا حالا اظهار نظر صریح نداشتیم. من راجع به مسائل استان اظهار نظر می کنم . ممکن است کسی خوشش بیاید و ممکن هم هست خوشش نیاید! نظرات ما راجع به استاندار هم به مجمع نمایندگان مربوط می شود و مجمع هم تاکنون هیچ بحث مستقیمی در ابن ارتباط نداشته است! حتی راجع به مدیران هم بحث نشده است! آن گمانه زنی ها هم بیشتر مربوط به برنامه های شخصی افراد یا مطبوعات است. ولی با صراحت اعلام می کنم که برخی از مدیران استان در حد و اندازه های دولت تدبیر و امید نیستند. نها نظر سیاسی و نه از نظر کارایی. بنابراین انچه که من بدنبالش هستم این است که دستگاه های نظارتی و ارزشیابی باید به ما صادقانه بگویند که دستگاه اجرایی تحت مدیریت شان در طول این دو سال یا سه سال به چه آمار و ارقام و شاخصه هایی دست یافته است؟!ما باید بدانیم که آیا حضور یک شخص در راس دستگاه اجرایی، باعث پیشرفت شاخصه‌های دستگاه مربوطه شده است یا نه؟ ما باید بدانیم در زمینه زیر ساختها و راه ها، در زمینه گردشگری، مسائل فرهنگی، مسائل کشاورزی و مسائل اقتصادی و صنعتی در استان با حضور این مدیران رشد و توسعه ای داشته‌ایم یا خیر؟! برداشت بنده بدون اینکه از شخص خاصی اسم بیاورم این است که بعضی از مدیران دستگاه ها از شایستگی لازم برخوردار نیستند.
آیا شما بعنوان یکی از نمایندگان مجمع، این قول را می دهید که از مدیران و مسئولان دستگاه ها در مورد حوزه وظایف و اختیارات و عملکرد شان، سوال کنید ؟! به نظر من، مجمع باید این قدرت را داشته باشد که مدیران را استیضاح کند، مانند وزرا در مجلس.
باید با مدیران بنشینیم و در مورد حوزه فعالیتشان، از آنها اطلاعات بگیریم. هم ارزیابی کنیم و هم اگر مشکلی دارند رفع کنیم و همچنین نسبت به مسئولیت هایشان یک ارزشیابی داشته باشیم که اینکار را صد در صد انجام می دهیم. حتی اگر مجمع انجام ندهد. من خودم شخصا پیگیر خواهم بود. حداقل در حوزه انتخابیه خودمان. با آقای دامادی قطعا هماهنگ خواهیم بود.
در مورد منطقه آزاد چه خواهید کرد؟
در زمان انتخابات یکی از وعده‌های تبلیغاتی‌های شما بوده است.
منطقه آزاد را حتما و قطعا پیگیری می کنم حتی اگر مجمع پیگیرنباشد،خودم به شخصه ورود خواهم کرد.
چون منطقه آزاد از نظر شکلی یک مکانیسمی دارد و استان باید یک کتابچه آماده کند و در شورای عالی منطقه آزاد در تهران تصویب شود و بعد هیئت وزیران تصویب کنند و بعد هم مجلس. به هر حال انرژی و وقت زیادی می‌برد. در جمع مدیران استانی حتما این مسئله را بعنوان مطالبه مطرح خواهیم کرد. اطلاعاتی داریم که در اختیارشان قرار می دهیم. حتی از ظرفیت استان نیز، مثل مجمع نمایندگان استفاده خواهیم کرد.
شما یک نکته ی خوبی را در میان صحبت هایتان اشاره کردید. بحث اشتغالزایی در گردشگری. ولی در عمل ما شاهد این هستیم که دستگاههای اجرایی و نظارتی اصلا به سرمایه گذار فرصت این کار را نداده اند. سرمایه گذار در اینجا هیچ حمایتی نمی شود. مثلا اگر بخواهد در کنار ساحل سرمایه گذاری کند. از مرزبانی و دریابانی تا آبزیان و منابع طبیعی، با وبه هیچ تعاملی که ندارد به کنار مشکل هم ایجاد می‌کنند تا جایی که وی اساسا از سرمایه گذاری پشیمان می شود. در این زمینه شما نگاهتان چیست؟! آیا از سرمایه گذار حمایت خواهید کرد؟
یکی از مطالبات ما همین است که اگر همه مسئولان وظایف محوله را کنار بگذارند و تنها به همین موضوع سرمایه گذاری در استان بپردازند، هم پاداش دنیوی به دنبال خواهد داشت و هم اجر اخروی. در این زمینه الحمدلله شنیده شده که سازمان برنامه ریزی استان با همراهی جناب آقای استاندار طرح پنجره واحد را مطرح کرده اند. من البته از محتویات آن با خبر نیستم ولی امیدوارم هستم که باعث به ثمرذ نشستن اتفاقات خوبی در این زمینه باشد. سرمایه گذاران زیادی به استان می آیند ولی در زمان عمل، طرح‌های اندکی به اجرا می رسند و این اصلا خوب نیست! مجمع نمایندگان حتما در این زمینه از سرمایه گذاران حمایت می کند و البته دستگاه های اجرایی نیز در این زمینه باید فعال باشند.
۸ خرداد استارت مجلس دهم زده می‌شود. شما برای اسفند ۹۸ برآورد مجمع فعلی را چطور ارزیابی می کنید؟ به چه شاخصه هایی خواهید رسید؟
آیا فکر می کنید این مجمع می تواند با همگرایی مشکلات را از پیش پای توسعه استان بردارد؟
من به این مجمع امیدوارم، البته متغیرهای دیگری هم در این زمینه اثر گذار هستند، مثل مدیریت استان، دستگاه های اجرایی، فضای کسب و کار، فضای عمومی کشور، سیاستهای کلان، برنامه ششم این ها همه موثرند.
ما بعنوان یک ظرفیت بزرگ، قطعا در خدمت توسعه استان هستیم. البته که دیگران هم با ماموریتهای مرتبط باید برای به سرانجام رسیدن این کارها کمک کنند.در هر صورت، من آینده را با توجه به ظرفیت بالا و پتانسیل های خوب نمایندگان منتخب از نظر تحصیلات و تجربیات و بینش و سیاست های کلان؛ روشن ارزیابی می کنم.
آیا آقای یوسف نژاد در این دوره ریاست کمیسیون صنایع و معادن را بعهده خواهد داشت؟
من نه برای هیئت رئیسه مجلس نظر دارم، نه برای ریاست کمیسیون.البته پیشنهادهایی دارم که در مجلس مطرح خواهم کرد.
من تمام تلاشم برای صحن علنی
مجلس است.
بالاخره با توجه به خصوصیات مردی با تجربه و شاخصی مثل آقای یوسف نژاد که یک سابقه مدیریتی طولانی دارد و یک چهره ملی به حساب می آید، احتمالا باید در این دوره شما را به عنوان رییس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس ببینیم.
در حال حاضر که اعضای کمیسیون ها هنوز مشخص نشده اند بنابر این در مورد روسا و دبیران و … باید پس از انتخاب اعضاء کمیسیون‌ها صحبت کرد. اما بنده تمام انرژی‌ام را برای صحن علنی مجلس خواهم گذاشت تا بتوانم مثمر ثمر باشم.
ساروی ها با رای خیره کننده به شما حتما مطالبات خاصی را دنبال می کنند که قطعا یکی از آنها رسیدگی به اوضاع شهری ست که فقط در کلام مرکز استان است!
ابتدا باید بگویم که وظیفه ما قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است و مطمئنم که همه مردم آگاهی کاملی نسبت به وظایف نمایندگی دارند ولی باید اذعان کنم که توسعه استان و به دنبال آن مرکز استان، تابعی از همکاری نهادها و دستگاه هایی اجرایی ست و مسئولین شهرستانی همکاری و همسویی لازم را در بحث توسعه داشته باشند و مطمئنا در پناه این همکاری ها، استان رشد می کند و در سایه توسعه استان ، به تبع ان مرکز استان هم منتفع می شود. همه ما یک حلقه از زنجیره بزرگ توسعه هستیم که باید با عملکرد درست این زنجیره را همواره در حرکت داشته باشیم.
آقای دکتر شما در دوره هایی که در مجلس حضور داشتید در مورد عزل و نصب ها دخالتی نکرده اید، آیا در این دوره هم قول می دهید که به این حوزه ورود نکنید؟!
ببینید مجلس (قوه مقننه) و قوه مجریه کاملا از هم مستقل هستند و طبیعتا در حوزه فعالیت شان ، عزل و نصب هایی دارند که جزء اختیارات شان است؛ همانگونه که استیضاح، تذکر، سوال از حقوق نمایندگان است؛ قوه مجریه هم در عزل و نصب های خود در تمامی حوزه ها مختار است و این حق طبیعی اش به حساب می آید و دلیلی بر دخالت نمایندگان، نمی بینم، اما بهتر است با تفاهم و همفکری و مشورت با نماینده باشد تا همان زنجیره ای را که اشاره کردم، بهتر به گردش در بیاید، بنده هم اعتقاد دارم که مدیر باید از دل مجموعه و با سابقه کار و مناسب باشد و پله ‌های ترقی را طی کرده باشد و راه درست و منطقی هم این است و باید شاخص های شایسته سالاری را در انتخاب مدیران لحاظ کنیم.
آقای دکتر شما در دوره ای در باشگاه پرسپولیس سمت داشتید و بر امور فوتبال اشراف، چرا بعد از گذشت ۲۰سال هنوز تیمی از مازندران در لیگ برتر نداریم؟! آیا قول می دهید به کمک ورزش بیایید و برای پیشرفت فوتبال استان همت کنید؟
همه اعضای نمایندگان بر این نکته صحه گذاشته اند که باید به ورزش مازندران کمک کنیم، چون قهرمانان مدال آور ملی زیادی داریم؛ در فوتبال هم ما بازیکنان شاغل زیادی در لیگ برتر داریم و این پتانسیل هم در استان وجود دارد و باید از این ظرفیت ها در سطح کشور استفاده کنیم؛البته نمایندگان مجلس که نباید درگیر لیگ برتر و حاشیه های آن شوند و تیم بیاورند بلکه دستگاه ورزش استان باید همت داشته باشد و برای ورزش و فوتبال استان از ما خواسته داشته باشد. قطعا در مجمع برای آنها سنگ تمام خواهیم گذاشت.
خوشبختانه در این دوره خیلی با انگیزه به نظر می رسید؟
(با خنده) سی سال در حوزه مدیریت بوده ام و با کار کارشناسی و منطقی به دور از حاشیه سعی کردم بیشترین خدمت را به مردم داشته باشم. وقتی پیش یک مدیر می روم از او سوال می کنم و بیشتر مطالبه دارم. شاید باورتان نشود، وقتی بگویم، نسبت به برخی پروژه‌ها بیشتر از مسئولان و مدیران مربوطه مطلع هستم.
ضمن احترام برای همه آنها می خواهم بگویم که هدف من کمک است و بنده به مردمم متعهدم. بنده در دوره هشتم، آزادراه ساری – قائمشهر را به طول ۴۴ کیلومتر بعد از محاسبات و پیگیری های متعدد، مصوب کردم اما بعد از عدم حضورم در مجلس نهم، خاک خورد! ولی الان دوباره پیگیری می کنم و قطعا آن را به سرانجام می رسانم.
نظر شما در خصوص رسانه های استان چیست؟
رسانه ها ظرفیت‌های خوبی دارند اما با کار حرفه ای و تخصصی فاصله دارند و خیلی محافظه کارند، در حالیکه رسانه ها می توانند نقش بسیار پررنگی در جامعه و برای مسئولین داشته باشند. بنده رسانه را جزو تیم مدیریتی استان می‌دانم؛ چون به رسانه اعتقاد دارم.
و سوال پایانی آقای دکتر نظر شما درباره روزنامه خبر شمال چیست؟
خبر شمال، روزنامه رو به رشدی است و تاثیرگذاری خوبی دارد که البته اعتقاد دارم، این روزنامه با توجه به نیروهایی که دارد باید بیشتر از اینها تاثیرگذار باشد.
روزنامه شما در انتشار مطالب تا حدود زیادی مستقل عمل می کند و جا برای رشد، زیاد دارد و وظیفه ما هم هست که از همه به صورت عام حمایت کنیم و در این راستا خانه مطبوعات باید مناسب تر عمل کند.