- افزایش ۴۹٫۸ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ منطقی نیست
- یوسف نژاد چهره ای ماندگار و ملی برای ساری و میاندورود/نماینده ای که وکیل مردم بود
- جریمهی نوبیمهشدگان با مصوبهی مجلس/ به جای «افزایش سن و سابقه» دلایل بحران تامین اجتماعی را دریابید
- مراکز نظامی آمریکا در تیررس ماست/ ترور حاجقاسم سلیمانی بیجواب نمیماند
- حقوقهای تا سقف ۳ میلیون تومان در سال آینده از پرداخت مالیات معاف میشوند
- تکلیف مجلس برای اجرای قانون حق پخش تلویزیونی در سال ۹۹
- کمیسیون تلفیق رسالت خود را در مورد بودجه انجام میدهد
- پول زیاد و کثیف در انتخابات تعیینکننده است/ ممکن است خیلیها با پول به مجلس بیایند/ گاهی جناحبندیها و مسائل سیاسی در انتخابات دخیل است
- وجود مسائل غیر واقعی در لایحه بودجه سال ۹۹ وجود دارد/امکان تحقق ۱۹۰ هزار میلیارد تومان مالیات وجود ندارد
- یوسفنژاد: فراکسیون ورزش در راستای رفع دغدغه هواداران تیم ملی و استقلال از ابزار نظارتی خود استفاده میکند
- درباره استراماچونی کج سلیقگی شد/ استعداد تنظیم قرارداد با استانداردهای بین المللی را نداریم / تا زمانی که دلالها قرارداد تنظیم می کنند، باید شاهد این مشکلات باشیم
- یوسف نژاد: طرح شفافیت فعالیت های مالی نامزدها در انتخابات مجلس اجرایی می شود
- بودجه ۹۹ دارای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری است/بیش از دو سوم بودجه ۹۹ به شرکت های دولتی تخصیص یافته، در حالی که سهم آنها در بخش درآمد های مالیاتی دولت ۳.۵ درصد است
- افزایش ۱۵درصدی حقوق در سال۹۹ کافی نیست/بزرگنمایی درآمدهای بودجه باعث کسری می شود
- دریای خزر برای تسهیل امور در مسائل اقتصادی و تجاری به کمک نیاز دارد
- فقط آقایان احمدی لاشکی و شریعت نژاد طرح را امضا کردند / ٨ دلیل برای خلاف بودن طرح مازندران غربی / این طرح جز دشمنی و اختلاف هیچ سرانجامی ندارد
- طرح تعطیلی پنجشنبه در استان ها به صحن علنی مجلس رفت/ ضرورت تسریع در ساخت نیروگاه زباله سوز ساری
- گزارش تصویری/بازدید علیاصغر یوسفنژاد نماینده مردم ساری و میاندورود از دانشکده دندانپزشکی ساری
- ورود فراکسیون ورزش به بیاحترامی بحرینیها به سرود ملی ایران
- یوسفنژاد: استرداد لایحه مدیریت خدمات کشوری امکانپذیر نیست
- گزارش حضور و غیاب و میزان مشارکت یوسفنژاد در رای گیری های جلسات مجلس شورای اسلامی
- منطقه آزاد مازندران تا پایان سال ۹۸ به سرانجام میرسد
- مردم با انتقال آب خزر مخالفاند/ انتقال آب دریای خزر به دلایل کارشناسی، اجتماعی و مالی امکانپذیر نیست/ از تصمیمات محفلی دولت بیاطلاعیم/ حاضرم در این رابطه با هر مقامی در ایران، از آقای رئیسجمهور تا رئیس سازمان محیطزیست، مناظره کنم
- دانلود/لایحه مالیات بر ارزش افزوده
- پناهیان از فرآیند قانونگذاری اطلاع ندارد/ به دلیل نزدیکی انتخابات به مجلس حمله میشود
- عملکرد بنیاد مستضعفان تحسین برانگیز است
- انتقاد، زمینهای برای تضعیف دولت شده است/ مردم نمیتوانند صداهایشان را به دولت برسانند
- یوسف نژاد: بسته اقتصادی مهار تورم و نقدینگی در کنار حذف چهار صفر ارائه شود
- آماده سازی طرح آمایش سرزمینی ورزش ضروری است
- تصویب کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندها
- سرخآبیها تا شهریورماه واگذار نشوند، برخورد میکنیم
- با تفکیک مازندران مخالفم
- آقای رئیس جمهور از فکر انتقال آب دریای خزر فارغ شوید+فیلم
- سطح بحرانهای فوتبال قابل قیاس با سالهای گذشته نیست
- ضرورت پوشش صندوق ضمانت و خدمات بیمه ای در صادرات
- یوسف نژاد: فقط ۵ شرکت حمل و نقل فعال در مازندران بین المللی است
- آخرین مصوبه کارگروه ویژه درباره افزایش حقوق کارمندان دولت
- تحلیل علیاصغر یوسفنژاد عضو هیأت رئیسه مجلس درباره رأی نیاوردن علی مطهری برای نایب رئیسی مجلس
- بهبود وضعیت ورزش در کشور ما مستلزم همکاری دستگاههای پایه همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، ارتش، نیروهای نظامی و انتظامی و کارگری است که از ورزش دور هستند
- تحلیل عضو هیات رئیسه مجلس درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت
- هیچ توجیهی در عدم اجرای قانون خصوصیسازی سرخآبیها قابل پذیرش نیست
- دخالت افراد سیاسی در ورزش سم به شمار میرود و باید حذف شود تا دمکراسی ورزشی در هیئتها اوج یابد/ بخش جوانان در وزارت ورزش بلاتکلیف مانده است
- منظمترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بشناسید
- تکلیف افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی مشخص شد
- بیانیه جمعی از نمایندگان در خصوص اقدام عاجل دولت برای کمک به شهرداریها جهت پرداخت حقوق و مزایای کارگران
- دولت تا شهریور ماه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس فرصت دارد
- حداقل حقوق کارگری ۲ میلیون تومان باشد
- تذکر شفاهی علیاصغر یوسفنژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایشقیمتها،بدعهدی خودروسازان و مشکل سهمیه آرد نانوایان
- با مصوبه تلفیق؛ حقوقهای تا ۲ میلیون و۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف میشوند
- اختصاص اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریالی جهت تکمیل پروژههای مسکن مهر
مطرح شدن بحث استیضاح وزیر ورزش بعد از دخالتهایی که از مدتها پیش نمایندههای مجلس در بحث های فوتبالی داشتند، توجهها را بیش از پیش به نگاه مجلس نسبت به وضعیت ورزش و فوتبال جلب کرده است. از بحثهای کلانی چون استعدادیابی، واگذاری اماکن ورزشی، خصوصیسازی تا مسایل جزئیتری چون تصمیم شورای نظارت بر صدا و سیما مبنی بر متوقف شدن پخش برنامه ۹۰، همه مسائلی است که در گفت و گویی با علیاصغر یوسفنژاد، نایبرییس فراکسیون ورزش و عضو هیأت رییسه مجلس درباره آنها صحبت شد.
علیاصغر یوسفنژاد درباره مشکلات دیگر ورزش اینطور توضیح میدهد: «در ورزش مشکلات ساختاری عدیدهای داریم. هنوز جایگاه خیلی از مسائل مبهم و نامشخص است. به طور مثال نمیدانیم جایگاه جوانان در ورزش کجاست؟ در وزارت ورزش در حد فرزندخوانده با جوانان برخورد میشود.»
او همچنین میگوید: «بهبود وضعیت ورزش در کشور ما مستلزم همکاری دستگاههای پایه و مهم مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، ارتش، نیروهای نظامی و انتظامی، کارمندی و کارگری است که از ورزش دور هستند. در حال حاضر مسوولیت ورزش فقط با وزارت ورزش است که این یک نقص بزرگ به حساب میآید. »
عضو هیأت رییسه مجلس میگوید: «طرح جامعیت ورزش و استراتژی توسعه ورزش، آمایش سرزمین ورزشی مواردی هستند که باید جدی گرفته شوند. اینکه ببینیم چه استانی، چه استعدادی دارد و براساس آن استعداد غالب، به آن استان کمک کنیم.»
او به ابهاماتی که در بحث آییننامههای هیأتهای ورزشی استانها وجود دارد اشاره میکند: «موضوع دیگر بحث آییننامههاست که در بسیاری از هیأتهای ورزشی استانها نامشخص، مبهم و قابل تفسیر به رأی است. به دلیل همین تفسیرهای دوگانه و چندگانه از اساسنامههاست که معمولاً تصمیمگیریها در فدراسیونها و هیأتهای ورزشی استانها تحت تصمیمهای فردی و شخصی قرار میگیرد.»
یوسفنژاد همچنین تأکید می کند: «مراحل انتخاب روسای فدراسیونها و هیأتهای ورزشی هم معمولاً بسیار طولانی است. به طوری که در برخی مواقع شاهد این موضوع هستیم که از زمان کاندیداتوری تا انتخاب یک رییس، یکسال طول میکشد. این موضوع هم یکی از نقصهای بزرگ به حساب میآید که باید به آن رسیدگی شود.»
گزارشی درباره بازنشستگان فدراسیون نرسیده
قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش موضوعی است که هنوز در فوتبال به طور کامل اجرا نشده است و نایبرییس فراکسیون ورزش مجلس درباره این موضوع اینطور توضیح میدهد: «در قانون بازنشستگان هیچ دستگاهی مستثنی نیست. این قانون باید اجرا شود و فدراسیونها هم باید آن را رعایت کنند. در صورتی که این قانون در هر یک از نهادها اجرا نشده باشد و گزارشی در این خصوص به ما برسد، کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش نسبت به آن حساسیت نشان میدهند و در این زمینه اقدام میکنند. مجلس درباره اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان در نهادهای دولتی از قدرت نظارتی خود استفاده خواهد کرد.»
او تأکید میکند: «درباره وضعیت مهدی تاج ما به صحبت وزیر ورزش استناد میکنیم. آقای وزیر گفتند تاج بازنشسته نیست، ما هم قبول کردیم. اگر مشکلی هم باشد به گردن ایشان است. مگر اینکه کسی بیاید بگوید مدرک دارم که بازنشسته است. درباره وضعیت اعضای هیأت رییسه هم هیچ گزارشی درباره بازنشسته بودن اعضای فعلی به دست ما نرسیده است اما اگر گزارش مستندی به دستمان برسد، قطعاً درباره این موضوع اقدام میکنیم.»
لزومی ندارد نمایندگان مجلس در مسائل فنی دخالت کنند
یوسفنژاد دخالت نمایندگان در مسائل جزئی فوتبال را درست نمیداند: «مشخص است که نمایندگان مجلس در بحثهای تکنیکال و فنی فوتبال نمیتوانند دخالتی داشته باشند. همانطور که حتی رییس فدراسیون فوتبال هم نمیتواند در این موارد دخالت کند اما از موضع نظارتی مجلس اگر عدم اجرای قانون، استنکاف از انجام قانون و تعرض قانون مشاهده شود، نمایندگان میتوانند به موضوع ورود کنند.
به عنوان مثال ما نمیتوانیم درباره دعوت شدن یک عده بازیکن به تیم اظهارنظر کنیم. اعتراض ما در انجام وظیفه است نه اختیارات افراد در تیم ملی. حتی اگر بیشتر مردم جامعه هم تمایل به دعوت شدن آن بازیکنان به تیمی داشته باشند باز هم ما نمیتوانیم به عنوان مسئله نظارتی در آن دخالت کنیم.»
نمیتوانیم در تصمیمات اجرایی صدا و سیما دخالت کنیم
جلسه شورای نظارت بر صدا و سیما در نهایت با متوقف شدن پخش برنامه ۹۰ موافقیت کرد. یوسفنژاد درباره مسئله این برنامه تلویزیونی توضیح میدهد: «برنامه نود، یک برنامه تلویزیونی با عملکرد خوب است. مردم گراست و جزء برنامههای خوب صدا و سیما بوده. عملکرد تیم نود قابل دفاع است و ذهنیت عمومی جامعه هم این موضوع را تأیید میکند که برنامه نود، برنامه ویژه و خاص و موثری بود.
سیاستهای صدا و سیما اما از طریق نمایندههای سه قوه در این سازمان تنظیم میشود. در کل ما نمیتوانیم در اجرای تصمیمات صدا و سیما دخالتی داشته باشیم و حکم بدهیم و اجبار کنیم که چنین برنامهای را پخش کنند. ما فقط میتوانیم پیشنهاد بدهیم و یا نقطهنظراتمان را ارائه کنیم. تصمیمگیرنده نهایی در این رابطه اما شورای سیاستگذاری صدا و سیماست.»
بررسیهای کمیته تحقیق و تفحص تا پیش از قطعی شدن اعلام نمیشود
عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس درباره تازهترین نتایج به دست آمده در این کمیته توضیح می دهد: «در حال بررسی موارد مطرح شده در کمیته تحقیق و تفحص هستیم اما هنوز چیزی حتمی نشده است و بهتر است اعلام نشود. گزارش ما باید تأیید شود. بیشک در بررسیهایمان از گزارشهای کمیته تحقیق و تفحص مجلس قبل استفاده میکنیم و دربارهاش بحث میکنیم. نتایج این بررسیها باید تا پایان ۶ ماه اول سال ارائه شود.»
آیا تخلفات مالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که مدتی پیش از سوی یکی از نمایندگان مجلس تأیید شده بود، در حال حاضر قطعی شده است؟ یوسفنژاد در پاسخ به این سوال میگوید: «تا زمانی که این موارد قطعی نشده بهتر است هیچ صحبتی دربارهاش مطرح نشود.»
خصوصیسازی باشگاههای پرسپولیس و استقلال
بحث خصوصیسازی موضوع دیگری است که یوسفنژاد دربارهاش میگوید: «پیگیر موضوع خصوصیسازی باشگاههای پرسپولیس و استقلال هستیم. در جلسهای که در سازی با آقای داورزنی داشتیم، ایشان گفتند که وزارت ورزش، مقدمات واگذاری را انجام داده است و تعاملات لازم با وزارت اقتصاد و سازمان خصوصیسازی در این زمینه انجام شده است.
در رابطه با بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید مقدمات قیمتگذاری انجام شود و دو باشگاه کشف قیمت شوند. به این شکل که اموال، داراییها، بدهیها و مطالبات دو باشگاه مشخص شود. حتی اگر دو باشگاه هیچ اموالی هم نداشته باشند، باز هم برند استقلال و پرسپولیس دارای ارزش و قیمت است که پشتوانه بزرگی برای دو باشگاه خواهد بود.»
خصوصیسازی به تضعیف و نابودی این دو باشگاه منجر نمیشود؟ نایبرییس فراکسیون ورزش مجلس میگوید: «به نظر من اتفاقاً این واگذاری کمک میکند تا این دو باشگاه قویتر شوند. اگر به دست گروه یا افراد مطلعی برسند، درآمدزایی هم بهتر میشود و دو باشگاه بهتر از قبل میتوانند به مسائل مدیریتی خود برسند.»
آیا نظارت کافی بر کسانی که برای خرید این دو باشگاه اقدام میکنند انجام میشود؟ یوسفنژاد تأکید میکند: «طبیعی است که این اتفاق بیفتد، در قانون هم داریم که باید فرد یا افرادی که اقدام به خرید میکنند، اهلیت لازم را داشته باشند، سابقه و رزومهشان در گذشته مورد تأیید باشد و در کل وجاهت این واگذاری را داشته باشند. البته درباره این موارد در مراحل واگذاری بحث میشود و همه چیز تحت کنترل خواهد بود.»
تبعیض بین رشتههای ورزشی یکی دیگر از مشکلات ورزش
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی درباره تبعیضهای حاکم بر فضای ورزش میگوید: «هزینهها، تبعیض، نابرابری و کمتوجهی به برخی رشتهها که میتوانند حتی برای ما مدالآور هم باشند، یکی دیگر از مشکلات ورزش ما به حساب میآید. شما میبینید که در سال شاید ۵۰۰ میلیارد تومان در فوتبال هزینه میکنیم، در حالی که یک صدم این هزینه در رشتههای دیگر میتواند بخش عمدهای از مشکلات ما را حل کند. سالی ۲۰۰ میلیارد تومان در پرسپولیس و استقلال هزینه میشود اما بعضی از فدراسیونها کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بودجه دارند.»
او تأکید میکند: «نگاه عمومی وزارت ورزش به برخی رشتهها، این نابرابری را تشدید میکند. به عنوان مثال کشتی و فوتبال و بعضی رشتههای این چنینی بیش از سایر رشتهها مورد توجه قرار دارند.
به ورزشهای پایه مثل دو، ژیمناستیک و رشتههایی مثل این که میتوانند برای ما مدالآور باشند کمتر از سایر رشتهها پرداخته میشود.»
یوسفنژاد به وضعیت ورزش بانوان هم اشاره میکند: «ورزش بانوان هم که عملاً بین ورزش ها در رده چندم قرار دارد و مورد کمتوجهی است. به انضمام اینکه درباره برخی مسائل ابهامهایی در ورزش بانوان وجود دارد که باید به آنها هم رسیدگی شود.»
دستگاه ورزش، دستگاه پرهزینه و پرحاشیه
علی اصغر یوسفنژاد به موارد دیگری هم اشاره میکند: «در بحث واگذاری اماکن ورزشی، خصوصیسازی، پیشکسوتان، مدالآوران و دخالت عوامل سیاسی در ورزش هنوز نظارتهای مبهم و گنگی داریم که موقعیت ورزش را زیر سوال میبرند.
البته در مدتی که مسعود سلطانیفر به عنوان وزیر ورزش کارش را شروع کرده است، آرامش نسبی بر فضای ورزش به خصوص در ارتباط با همکاری به کمیته ملی المپیک به وجود آمده است که قابل احترام است. دستگاه ورزشی به طور کلی یک دستگاه پرهزینه پرماجرای پرحاشیه است.»
او میگوید: «معمولاً هم حواشی بر مسائل اصلی اش غلبه دارد. نکته دیگر درباره ورزش ریل حرکتی سیاستگذاری ورزش است که هنوز تنظیم نکردهایم که ورزش چطور بر آن ریل حرکت کند.
استعدادیابی در ورزش گم است، سلسله مراتب و دموکراسی که هیأتهای استانها و فدراسیونها بر مبنای دموکراسی و رأی ساختهاند هنوز خوب تنظیم نشده است. گاهی اوقات دخالتهای خارج از مسائل فنی هم در فدراسیونها میشود که باید مورد بررسی قرار گیرد. این مسائل در ورزش باید حل شوند اما هنوز ما درباره آییننامه انتخاب رییس فدراسیون بحث میکنیم! موضوعی که باید سالها قبل حل میشد.»
باشگاههای دولتی بدون ساختار صحیح
او که از منتقدان دخالت دولت در ورزش است، تأکید میکند: «دخالت دولت در ورزش کم باشد چون هیچ استدلالی برای تیمداری دولت وجود ندارد. به چه دلیل دولت باید استقلال و پرسپولیس را اداره کند؟
استقلال، پرسپولیس، سایپا، پیکان، سپاهان، ذوبآهن، مسکرمان، فولاد و مس رفسنجان، تیمهایی هستند که به نوعی از خزانه عمومی به صورت مستقیم یا نیمه مستقیم پول میگیرند. به این ترتیب است که پول زیادی از خزانه مملکت میرود. اینها باید به اندازه پولی که هزینه میکنند، راندمان داشته باشند.»
یوسفنژاد همچنین تأکید میکند: «مشکل دیگر مسائل فرهنگی است. ما باشگاه ورزشی نداریم. تیم ورزشی داریم. باشگاه وقتی به معنای واقعی باشگاه است که ساختار داشته باشد، در رشتههای مختلف ورزشی فعالیت کند و بیلان سالانه ارائه دهد. پاسخگو باشد و شفافسازی در موقعیت اداریاش وجود داشته باشد. ضمن اینکه جوانگرایی هم باید در ورزش به عنوان مبنا قرار بگیرد.»
روابط بینالمللی ایران ضعیف است
نایبرییس فراکسیون ورزش مجلس همچنین میگوید: «با وجود استعدادهایی که در رشتههای مختلفی مثل فوتبال، والیبال ، بسکتبال و ورزشهای رزمی و دیگر ورزشها در سطح آسیا مطرح شدهاند اما در سطح منطقه و کنفدراسیونها، ما جایگاه و صندلی نداریم و این نقص بزرگی برای ورزش ما به حساب میآید. در واقع روابط بینالمللی ما در ورزش خیلی ضعیف است و در فعالیتهای بیرون از ایران ضعیف عمل میکنیم.»