- افزایش ۴۹٫۸ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ منطقی نیست
- یوسف نژاد چهره ای ماندگار و ملی برای ساری و میاندورود/نماینده ای که وکیل مردم بود
- جریمهی نوبیمهشدگان با مصوبهی مجلس/ به جای «افزایش سن و سابقه» دلایل بحران تامین اجتماعی را دریابید
- مراکز نظامی آمریکا در تیررس ماست/ ترور حاجقاسم سلیمانی بیجواب نمیماند
- حقوقهای تا سقف ۳ میلیون تومان در سال آینده از پرداخت مالیات معاف میشوند
- تکلیف مجلس برای اجرای قانون حق پخش تلویزیونی در سال ۹۹
- کمیسیون تلفیق رسالت خود را در مورد بودجه انجام میدهد
- پول زیاد و کثیف در انتخابات تعیینکننده است/ ممکن است خیلیها با پول به مجلس بیایند/ گاهی جناحبندیها و مسائل سیاسی در انتخابات دخیل است
- وجود مسائل غیر واقعی در لایحه بودجه سال ۹۹ وجود دارد/امکان تحقق ۱۹۰ هزار میلیارد تومان مالیات وجود ندارد
- یوسفنژاد: فراکسیون ورزش در راستای رفع دغدغه هواداران تیم ملی و استقلال از ابزار نظارتی خود استفاده میکند
- درباره استراماچونی کج سلیقگی شد/ استعداد تنظیم قرارداد با استانداردهای بین المللی را نداریم / تا زمانی که دلالها قرارداد تنظیم می کنند، باید شاهد این مشکلات باشیم
- یوسف نژاد: طرح شفافیت فعالیت های مالی نامزدها در انتخابات مجلس اجرایی می شود
- بودجه ۹۹ دارای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری است/بیش از دو سوم بودجه ۹۹ به شرکت های دولتی تخصیص یافته، در حالی که سهم آنها در بخش درآمد های مالیاتی دولت ۳.۵ درصد است
- افزایش ۱۵درصدی حقوق در سال۹۹ کافی نیست/بزرگنمایی درآمدهای بودجه باعث کسری می شود
- دریای خزر برای تسهیل امور در مسائل اقتصادی و تجاری به کمک نیاز دارد
- فقط آقایان احمدی لاشکی و شریعت نژاد طرح را امضا کردند / ٨ دلیل برای خلاف بودن طرح مازندران غربی / این طرح جز دشمنی و اختلاف هیچ سرانجامی ندارد
- طرح تعطیلی پنجشنبه در استان ها به صحن علنی مجلس رفت/ ضرورت تسریع در ساخت نیروگاه زباله سوز ساری
- گزارش تصویری/بازدید علیاصغر یوسفنژاد نماینده مردم ساری و میاندورود از دانشکده دندانپزشکی ساری
- ورود فراکسیون ورزش به بیاحترامی بحرینیها به سرود ملی ایران
- یوسفنژاد: استرداد لایحه مدیریت خدمات کشوری امکانپذیر نیست
- گزارش حضور و غیاب و میزان مشارکت یوسفنژاد در رای گیری های جلسات مجلس شورای اسلامی
- منطقه آزاد مازندران تا پایان سال ۹۸ به سرانجام میرسد
- مردم با انتقال آب خزر مخالفاند/ انتقال آب دریای خزر به دلایل کارشناسی، اجتماعی و مالی امکانپذیر نیست/ از تصمیمات محفلی دولت بیاطلاعیم/ حاضرم در این رابطه با هر مقامی در ایران، از آقای رئیسجمهور تا رئیس سازمان محیطزیست، مناظره کنم
- دانلود/لایحه مالیات بر ارزش افزوده
- پناهیان از فرآیند قانونگذاری اطلاع ندارد/ به دلیل نزدیکی انتخابات به مجلس حمله میشود
- عملکرد بنیاد مستضعفان تحسین برانگیز است
- انتقاد، زمینهای برای تضعیف دولت شده است/ مردم نمیتوانند صداهایشان را به دولت برسانند
- یوسف نژاد: بسته اقتصادی مهار تورم و نقدینگی در کنار حذف چهار صفر ارائه شود
- آماده سازی طرح آمایش سرزمینی ورزش ضروری است
- تصویب کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندها
- سرخآبیها تا شهریورماه واگذار نشوند، برخورد میکنیم
- با تفکیک مازندران مخالفم
- آقای رئیس جمهور از فکر انتقال آب دریای خزر فارغ شوید+فیلم
- سطح بحرانهای فوتبال قابل قیاس با سالهای گذشته نیست
- ضرورت پوشش صندوق ضمانت و خدمات بیمه ای در صادرات
- یوسف نژاد: فقط ۵ شرکت حمل و نقل فعال در مازندران بین المللی است
- آخرین مصوبه کارگروه ویژه درباره افزایش حقوق کارمندان دولت
- تحلیل علیاصغر یوسفنژاد عضو هیأت رئیسه مجلس درباره رأی نیاوردن علی مطهری برای نایب رئیسی مجلس
- بهبود وضعیت ورزش در کشور ما مستلزم همکاری دستگاههای پایه همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، ارتش، نیروهای نظامی و انتظامی و کارگری است که از ورزش دور هستند
- تحلیل عضو هیات رئیسه مجلس درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت
- هیچ توجیهی در عدم اجرای قانون خصوصیسازی سرخآبیها قابل پذیرش نیست
- دخالت افراد سیاسی در ورزش سم به شمار میرود و باید حذف شود تا دمکراسی ورزشی در هیئتها اوج یابد/ بخش جوانان در وزارت ورزش بلاتکلیف مانده است
- منظمترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بشناسید
- تکلیف افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی مشخص شد
- بیانیه جمعی از نمایندگان در خصوص اقدام عاجل دولت برای کمک به شهرداریها جهت پرداخت حقوق و مزایای کارگران
- دولت تا شهریور ماه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس فرصت دارد
- حداقل حقوق کارگری ۲ میلیون تومان باشد
- تذکر شفاهی علیاصغر یوسفنژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایشقیمتها،بدعهدی خودروسازان و مشکل سهمیه آرد نانوایان
- با مصوبه تلفیق؛ حقوقهای تا ۲ میلیون و۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف میشوند
- اختصاص اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریالی جهت تکمیل پروژههای مسکن مهر
ه گزارش خبرنگار ایلنا، مصوبهی اخیر مجلس برای افزایش سن و سابقه بازنشستگیِ صندوقهای بازنشستگی به دلیل ناترازیِ آنها موجب انتقادات زیادی شده است. با این مصوبه که در قالب بندی از برنامه هفتم توسعه عرضه شده، خانمها با سنوات خدمت ۳۰ سال و آقایان با سنوات ۳۵ سال بازنشسته میشوند؛ در عین حال، خانمها تا سن ۵۵ سال و آقایان تا سن ۶۲ سال میتوانند خدمت کرده و بعد از آن بازنشسته شوند.
علیاصغر یوسفنژاد نماینده ساری در ادوار مختلف مجلس در رابطه با این مصوبه به ایلنا گفت: اولین نکته در مورد این مساله این است که مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، موارد مختلفی را در مورد تامین اجتماعی و کار و کارگر به منظور حمایت از تولید داخلی عنوان کردهاند؛ یکی از نکات در بند ۲۰ سیاستهای کلی تولید ملی، تنقیح و اصلاح قوانین و مقررات از جمله قوانین و مقررات مربوط به تامین اجتماعی است که در آن آمده این اصلاحات با هدفِ تسهیل فعالیت در بخشهای تولیدی بایستی صورت بگیرد. بنابراین اگر مجلس یا دولت یا قانونگذار قصد دارد در مورد مسائل تامین اجتماعی اظهارنظر کند و به این اصلاحات ورود کند باید به سیاستهای کلیِ تولید ملی و به خصوص به بند ۲۰ آن توجه داشته باشد.
علل کاهش ورودیهای سازمان تامین اجتماعی
او اضافه کرد: براساس سیاستهای کلی، برای اصلاحات باید کل متغیرها در قوانین تامین اجتماعی در نظر گرفته شود اما مصوبه مجلس فقط یک متغیر را در نظر گرفته و سوژه اصلاح قرار داده است. موضوع مهم این است که باید ببینیم منابع صندوق که یکی از بحثهای اصلی و اساسیست و به نوعی حقالناس و متعلق به کارگران و بازنشستگان است، چرا کاستی گرفته است؛ باید اول علتها را پیدا کنیم و بفهمیم مسبب وضع موجود چه عواملی بودهاند که منابع صندوق تامین اجتماعی تا این اندازه کاهش یافته است؛ در مرحلهی بعد باید آسیبشناسی کارشناسانه صورت بگیرد و سپس در جهت رفع ایرادات اصلی تلاش کنیم.
به گفته یوسفنژاد، یکی از دلایلِ اصلیِ کاهش منابع ورودی سازمان تامین اجتماعی در دورههای مختلف، قوانین متعدد و غیرضروریست که در ارتباط با این صندوق وضع شده است که موجب آب رفتن منابع آن شده است.
عضو اسبق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در دورههای مختلف، احکام متعددی برای صندوق تامین اجتماعی نوشته شده که این احکام، صندوق را از وظیفهی ذاتی و اصلی خود دور کرده است؛ در واقع ماموریت اصلی تامین اجتماعی که خدماترسانی به کارگران و بازنشستگان است، با این احکام و قوانین به حاشیه رفته است.
نماینده اسبق مجلس، مشکل بعدی را مدیریتهای ناکارآمد و ناتوان در دورههای مختلف دانست و افزود: مدیریت ناصحیح موجب شده تامین اجتماعی نتواند مسئولیت اصلی خود را به خوبی انجام دهد؛ ضمن اینکه دخالت مجلس و قانونگذار در حوزهی صندوق تامین اجتماعی بایستی به حداقل برسد و جز در موارد ضروری و گرهگشای تولید و اشتغال و در شرایطی که به نفع کارگران و بازنشستگان باشد، نباید دخالت اتفاق بیفتد.
جای خالی سهجانبهگرایی
جای اصلاح قوانین تامین اجتماعی در برنامه توسعه نیست
آیا جای اصلاحات پارامتریک صندوقهای بازنشستگی کشور در قانون پنجساله برنامه توسعه است؛ مشاور سابق وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال گفت: برنامه توسعه، پنجساله و موقتی است؛ اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی ضمن اینکه باید با سمت و سوی حمایت از تولید و کارگران باشد، بایستی در قوانین خاص خود به صورت دائمی و نه موقت صورت بگیرد. بندهای برنامههای توسعه معمولاً راهبردی هستند و جهتگیری کلی قانوننویسی را مشخص میکنند اما اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی باید در چارچوب قوانین عادی مجلس باشد.
یوسفنژاد، سهجانبهگرایی را یک الزام اساسی دیگر دانست و گفت: در اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی بایستی همهی متغیرهای اثرگذار در یک نگاه کلی و ترکیبی دیده شود؛ مجموعهی متغیرها باید در اصلاحات مورد توجه قرار بگیرد و البته این اصلاحات باید حتماً با توافق دولت، کارگران و کارفرمایان به صورت سهجانبه انجام شود؛ این نکتهی بسیار مهمیست که نباید نادیده گرفته شود.
او تاکید کرد: برنامه توسعه، کوتاهمدت و پنجساله است اما بند افزایش سن و سابقه بازنشستگی در این نسخه، بلندمدت است و اثرات اجرایی در سی سال آینده دارد؛ این عدم تطابق، آسیبزاست و در اجرا مشکلات بسیار به دنبال خواهد داشت. ما نمیتوانیم اصلاحاتِ قوانین بلندمدت را در برنامه توسعه وارد کنیم.
به گفتهی این نماینده اسبق ساری در مجلس، افزایش پلکانی سن و سابقه بازنشستگی در مجلس، مبنای کارشناسی و استدلال مناسب برای قوام و بقا و اجرایی شدن درست و تام ندارد.
او تصریح کرد: با این مصوبه، افراد با سابقهی کمتر از ده سال، باید پنج سال بیشتر کار کنند؛ به این ترتیب به نظر من، این افزایش پلکانی سن و سابقه نیست، بلکه «جریمه پلکانی» است؛ گویا نمایندگان مجلس قصد داشتهاند جدیدالورودهای بازار کار و نوبیمهشدگان را با این مصوبه جریمه کنند. یکی از نقاط ضعف این مصوبه همین است.
یوسفنژاد با بیان اینکه «مصوبه مجلس، ماندگاری نیروی کار و امنیت شغلی را به خطر میاندازد» اضافه کرد: افزایش سن و سابقهی مصوب مجلس، کارایی و بهرهوری نیروی کار را کاهش میدهد و در نهایت به بازار اشتغال کشور آسیب میزند؛ در واقع این مصوبه، ضد اشتغال و ضد تولید است. ما باید از قوانین قبلی که در این حوزهها نوشته شده و برای تولید ملی ضرر داشته، درس میگرفتیم.
اولویتهایی که کنار گذاشته شد
این نماینده سابق مجلس در ادامه افزود: ما امروز مشکلات بزرگتر و مهمتری در صندوق تامین اجتماعی داریم؛ متاسفانه به اولویتهای اساسی مثل پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی (که تعیین تکلیف نشده)، عدم افزایش دستمزد مطابق با تورم و سبد معیشت یا عدم جذب منابع ورودی از سوی مشاغل غیررسمی پرداخته نشده است؛ اینها مسائل عمدهای است که باید در دستور کار قرار میگرفت اما کنار گذاشته شده و فقط به افزایش سن و سابقه بازنشستگی بدون توجه به این اولویتهای اصلی پرداخته شده است.
یوسفنژاد در جمعبندی تاکید کرد: باید گفت افزایش سن و سابقه بازنشستگی با این روش و با این مدل، برای تولید و اشتغال عواقب منفی دارد و در عین حال موجبِ بدبینی و سلب اعتماد کارگران میشود. انتظار داریم شورای نگهبان چنین مصوبهی کارشناسینشدهای را تایید نکند و حکم به الغای آن بدهند.