آخرین اخبار
23:36:18 - یکشنبه 7 جولای 2019
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه خبرشمال:
با تفکیک مازندران مخالفم
«علی اصغر یوسف‌نژاد» عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر روزنامه «خبرشمال» خواستار عدم مداخله نمایندگان در عزل و نصب‌ها و نگاه ویژه استاندار به غرب مازندران شد؛

اشاره/ نَفَس مجلس دهم به شماره افتاد، براساس تصمیم شورای نگهبان، شهروندان و صاحبان حق رأی، روز جمعه دوم اسفندماه پای صندوق‌ها حاضر خواهند شد تا اعضای مجلس یازدهم را انتخاب کنند. «خبرشمال» در سلسله‌مصاحبه‌هایی، عملکرد اعضای مجمع نمایندگان استان را به بوته نقد می‌کشد. «علی‌اصغریوسف‌نژاد» نماینده ساری و میاندورود و عضو هیأت رییسه مجلس در نخستین سری از این مصاحبه‌ها، به سوالات «خبرشمال» پاسخ گفت.

•  ضمن قدردانی از حضور شما در دفتر روزنامه، به‌عنوان نخستین سوال ارزیابی خود شما از عملکرد کلیّت مجمع نمایندگان مازندران در این دوره چیست و درخصوص مداخلاتی که برخی از نمایندگان در عزل و نصب مدیران داشتند، شما چه نظری داشتید؟

من هم از شما تشکر می‌کنم و ابتدا درخصوص ارزشیابی مورد نظر شما باید بگویم هر ارزشیابی باید ملاک سنجش و ترازوی خاص خود را داشته باشد. برای ارزیابی عملکرد مجمع نمایندگان نیز باید ابتدا، ملاک را مشخص کرد. قانون اساسی جمهوری اسلامی برای نماینده دو وظیفه درنظر گرفت: اول قانون‌نویسی دوم نظارت بر اجرای قانون. از نگاه من هر نماینده‌ای که در این دو بخش، موفق بوده باشد، وظیفه و تکلیف قانونی خود را انجام داد و به کسی بدهکار نیست.

شما هم برای ارزیابی کار یک نماینده باید توجه کنید که این نماینده چه اندازه در قانون‌نویسی، طراحی قانون و همچنین در مذاکراتی که برای تصویب یک قانون در مجلس جریان دارد، چه نقشی برعهده داشت و چه تکلیفی ادا کرد. 

عده‌ای البته ممکن است نظر دیگری داشته باشند که من با این نگاه مخالفم. برخی راه‌سازی و خدمات دستگاه‌های اجرایی را ملاک عملکرد یک نماینده معرفی می‌کنند در حالیکه این موارد، کار قوه مجریه است و یک نماینده نباید در این بخش مداخلاتی داشته باشد.

•  چرا امروزه برعکس است و غالبِ نمایندگان استان، انرژی خود را در این بخش می‌گذارند و در مجلس ساکت و منفعل هستند و گویا در فرایند قانونگذاری حضور ندارند؟

این اشتباه است. البته یک نکته را لازم می‌دانم روشن کنم نماینده موظف است در کنار رییس دستگاه اجرایی و در کنار سازمان‌های تخصصی و حرفه‌ای چون اداره گاز، بایستد و در جذب اعتبار به دستگاه متولی کمک کند این به معنای مداخله نیست و گاهی اوقات لازم است. اما قانون‌گذاری و فعالیت در صحن و کمیسیون‌های مجلس باید برای یک نماینده اصل باشد.

 اجازه بدهید مثالی بزنم، نماینده‌ای که برای «طرح هادی» وقت می‌گذارد احتمالاً برای صد خانوار، وقت گذاشت اما نماینده‌ای که برای قانونی که مربوط به فرهنگیان یا کارگران است وقت می‌گذارد درحقیقت برای چند ده میلیون نفر گام برداشت. پس نماینده نباید در امور اجرایی دخالت کند اما حمایت چرا.

براساس آنچه که در خصوص ملاک ارزیابی گفتم برخی نمایندگان مجمع، موفق بودند و برخی موثر بودند. در خصوص حمایت و همراهی مجمع نمایندگان با دستگاه‌های اجرایی، تلاش‌های خوبی شد و همین موجب شد دستاوردهای مشترکی در این حوزه داشته باشیم منظور من از دستاورد مشترک، طرح‌هایی است که هم نمایندگان در اجرای آن موثر بودند و هم دستگاه‌های اجرایی زحمت کشیدند مثل گازکشی به فلان منطقه.

بنابراین درست نیست که یک نماینده ادعا کند که گازکشی به فلان روستا یا فلان منطقه را من انجام دادم اصلاً از نظر قانونی، نماینده چنین وظیفه‌ای ندارد فقط تسهیل‌گر و پیگیری‌کننده است. و براین اساس و با این نوع نگاه، من در مجموع عملکرد مجمع نمایندگان را مثبت ارزیابی می‌کنم.

•  در پیوند با عملکرد مجمع، چند اتفاق رخ داد که توقع می‌رفت اعضای مجمع نمایندگان مازندران و ازجمله خود شما موضع‌گیری کنید و سکوت کردید مثل «تجزیه مازندران»، «الحاق رامسر به گیلان». شما چه نظری دارید؟

موضوع جدایی غرب مازندران از چند سال قبل طرح و تکرار می‌شود و معمولاً در آستانه انتخابات مجلس، داغ و برجسته می‌شود. باور  من این است که مازندران یکپارچه است و درواقع یک «کلان‌شهر» است و باید به همه مناطق آن به‌طور مساوی نگاه شود و با این روی‌کرد، رامسر نیز بخشی از این کلان‌شهر است و تفاوتی با ساری و قائم‌شهر ندارد. وقتی دم از کلان‌شهر بودن مازندران می‌زنیم باید در توزیع اعتبارات و بهره‌گیری از منابع انسانی، به تمام استان نگاه یکسان داشته باشیم.